Foto: Hbl-arkiv/Niklas Tallqvist

Antalet samtal till Skuldlinjen har fördubblats

Antalet telefonsamtal till den nationella rådgivningstelefonen Skuldlinjen har snart fördubblats i jämförelse med förra året.

Hittills i år har rådgivningstelefonen fått ta emot nästan 18 000 samtal medan motsvarande siffra för hela förra året var 17 000. Endast en femtedel av samtalen hinner besvaras, men cirka 3000 personer har fått rådgivning i år.

Allt fler av dem som ringer är inne i en skuldspiral av olika snabblån. Andelen som ringer och i huvudsak är skuldsatta på grund av snabblån var sex procent år 2010, men motsvarande siffra under det här årets första sju månader är tolv procent.

Av dem som ringer skulle ungefär två av tio ha kunnat sköta sin ekonomi bättre genom att kontrollera sina utgifter och undvika att handla på kredit, säger informationschef Minna Mattila.

Majoriteten av dem som ringer har varit i en skuldspiral tidigare och många av dem har upplevt en stor omställning i livet, till exempel skilsmässa eller sjukdom. Var fjärde som ringer berättar om problem med antingen relationer eller sin mentala hälsa. Den här typen av samtal har också sakta ökat sedan 2009.

Skuldlinjen upprätthålls av Garanti-Stiftelsen, en riksomfattande organisation som grundades 1990. I dag hjälper organisationen hushåll som är i ekonomisk kris med att sköta betalnings- och skuldsvårigheter.