Livsnerv. Trafiken till skärgården behövs för att kommunerna ska leva men kostnaderna har ökat snabbt under senare år, främst på grund av höjda bränslepriser. Foto: Robert Jansson

Trafiken i skärgården är för dyr

Färjetrafiken i Ålands skärgård kostar för mycket. Nu skärs det i turlistor och skissas på nya ruttsystem för att spara pengar, något som väcker högljudda protester.

Veronica Thörnroos är i hetluften på Åland. Hon är trafik- och infrastrukturminister i Ålands landskapsregering och har det politiska ansvaret för att få ned kostnaderna för skärgårdstrafiken.

Hon säger att två huvudspår är aktuella. På kort sikt ska cirka 3 000 körtimmar av totalt 27 500 timmar strykas i dagens turlistor. Det arbetet ska förhoppningsvis vara klart inom någon månad. Det betyder i klartext färre turer på vissa rutter.

Enligt landskapsregeringens förslag, som nu är på remiss, dras dessutom den tvärgående linjen, som förbinder den norra skärgården med den södra, in helt. Det förslaget har i insändare betecknats som en ”fullständig katastrof” och en dödsstöt för turistföretagare i skärgården. ”Vågar vi satsa på ett liv i skärgården?”, frågar sig närmare 30 ungdomar i en insändare.

– Jag håller med om att livet blir krångligare utan tvärgående men det blir inte helt omöjligt och någonstans måste vi spara in körtimmar, säger Veronica Thörnroos och tillägger:

– Vårt mål är absolut att hela skärgården ska leva. När vi fått in alla remissvar måste vi analysera dem noga. Vilka åsikter är relevanta och vilka grundar sig på rädsla och känslor?

Thörnroos är beredd på kritik, oavsett vilka förändringar som föreslås.

– Ingen vill dra in en enda tur. Varje tur är viktig för någon, säger hon.

En av de berörda kommunerna i skärgården, Kumlinge, har sagt sitt om förslaget till nedskärningar i turlistorna. Kommundirektör Jim Eriksson säger att en viktig transportled bryts om den tvärgående trafiken försvinner och att flera företagare anser att de måste lägga ner om förslaget bli verklighet.

– I stort har vi förståelse för att något måste göras för att få ner kostnaderna. Men det finns andra tänkbara sparförslag, säger Eriksson för Kumlinges del.

Kortare rutter

På längre sikt måste hela strukturen för skärgårdstrafiken göras om.

– Målet är att få så korta färjpass som möjligt för att spara så mycket pengar som möjligt.

Det betyder i sin tur att det kan bli aktuellt att bygga nya broar och bankar och att flytta färjfästen. Tanken är också att dagens fartyg ska bytas ut mot mindre, säger Veronica Thörnroos.

Det är ett jättepussel som ska läggas. Åtskilliga utredningar återstår att göra innan man vet hur morgondagens system ser ut.

– Vi jobbar med fem olika tänkbara modeller där Föglö blir en knutpunkt i trafiken. Det är svårt att säga något om tidtabellen men jag hoppas att vi kan se något konkret inom fyra år, säger Thörnroos.