Oklarheter och missförstånd kring renoveringar i hyresbostäder

Hyresgästen kan inte vänta sig ersättningar för olägenheter i samband med renoveringar. Hyresvärden har inga skyldigheter att ordna tillfälligt boende medan renoveringen pågår. Konsumentförbundet kontaktas dagligen av förargade hyresgäster.

Stambytet skulle ta en månad, men när hyresgästen återvänder till sitt hem väntar en badrumsdörr med ett stort hål och ett brev som berättar att renoveringen tar längre tid än beräknat. En månad blir till tre.

Nu pryds vardagsrumsväggen av inkapslade rör och i hela lägenheten svävar renoveringsdamm.

Den dåliga informationsgången, den utdragna tidtabellen och den smuts som blev kvar är förstås frustrerande, men hyresgästen ska inte vänta sig någon ersättning för olägenheterna.

Det är inte fråga om någon ovanlig situation. Konsumentförbundet får dagligen förfrågningar som gäller hyresbostäder.

– Inkapslade rör på en vägg eller i ett hörn påverkar inte boendet i lägenheten och gör inte lägenheten direkt bristfällig, säger förbundets jurist Ilkka Salminen.

– Om renoveringen drar ut på tiden utan att det ges någon vettig motivering kan den som orsakat skadan eventuellt vara skyldig att ersätta det skedda. En hyresrabatt är inte en ersättning av skada, säger Salminen.

Mer information till invånarna

En hyresgäst har rätt att betala mindre hyra under den tiden som bostaden inte är i det skick som man kommit överens om i avtalet. Lagen tar ändå inte ställning till hur stor rabatten ska vara. Det avgörs istället från fall till fall.

Om bostaden är helt obeboelig behöver man inte betala hyra alls.

– Situationen har på det viset förbättrats för hyrestagarna att enligt nuvarande lagstiftning måste alla boende meddelas om eventuella renoveringar, säger Anne Viita, vd för Vuokralaiset ry.

Också fördröjningar måste meddelas om så snart de uppdagas. Viita säger ändå att just informationsgången är en sak som man ofta kunde göra mycket för att förbättra.

–Bolaget kan tänka att entreprenören informerar. Entreprenören kan å sin sida uppleva att man inte kommit överens om spelreglerna. Det finns ett grått område här som inte egentligen hör till någons ansvar, säger Viita.

Hyresvärden är aldrig skyldig att ordna med en tillfällig bostad någon annanstans. Däremot ska bostaden städas efter renoveringen, det behöver hyresgästen inte göra.

– Det är också bolagets uppgift att övervaka att renoveringen sköts som man kommit överens om. Det hör nästan aldrig till personen som bor i lägenheten att övervaka renoveringen, säger Viita.