Serverkrasch drabbade företagare – utan e-post i fem dagar

Omkring 1200 kunder drabbades när webbhotell-leverantören Louhis server kraschade.

Företaget Louhi som bland annat erbjuder webbhotelltjänster drabbades i söndags av en serverkrasch. Följden var att kundernas webbsidor slutade synas på nätet och att deras e-postsystem låg nere. När säkerhetskopiorna av Louhis kunduppgifter skulle överföras till en ny server uppstod nya problem. Överföringen har gått långsamt och fem dagar senare kvarstår problemen. Omkring 1200 av Louhis kunder har drabbats.

En av dem är Mats Almqvist, vars företag Calliditas är verksamt inom reklam och medier.

– Vi har varit utan e-post i fem dagar. Som företagare är det inte helt optimalt att ingen får tag på en, säger Almqvist.

Enligt honom har datumet för när problemen ska vara fixade flyttats fram under flera dagars tid.

– Måndag kväll blev till tisdag kväll som blev till onsdag och fortfarande fungerar inte e-postadresserna.

Almqvist är besviken på informationsgången och kommer att byta webbhotell-leverantör.

Louhis vd Marko Merenheimo är ledsen för problemen.

– Det är en väldigt beklaglig situation. Jag förstår kundernas frustration och hur viktig e-posten är. Våra problem har varit exceptionellt stora och det har varit svårt att ge information om läget eftersom det har förändrats från stund till stund.

Merenheimo hoppas och tror att de första webbhotellen ska börja fungera under fredagen igen.

– Vi kommer att ersätta varje kund som har drabbats. Nästa vecka ska vi fundera på vad som är tillräcklig ersättning.