Epa/arkiv

Flygpassagerare ska aktivt kräva ersättning

Flygpassagerarna har idag ganska omfattande rättigheter när det uppstår problem, bara rättigheterna förverkligas enligt reglerna. Det säger Leena Lindström, chef för Konsumenteuropa i Finland.

För att rättigheterna ska förverkligas krävs att konsumenten aktivt driver sina rättigheter. Det räcker inte att klaga i sociala medier. Man måste kräva ersättningar och hjälp av flygbolagen.

–Det är precis som i vilken internetbutik eller vilken annan butik som helst. Man får inte rätt om man inte själv ser till att man får det. Det är verkligen viktigt att reklamera till flygbolaget på samma sätt som man klagar över skor man köpt och som har något fel, säger Lindström.

Konsumenten måste vara aktiv eftersom flygbolagen inte på eget initiativ erbjuder hjälp eller ersättningar till sina passagerare. Även om en försening gäller ett helt plan i taget måste alla passagerare var för sig göra sin egen ersättningsansökan.

Lindström berättar att medvetenheten om rättigheterna har förbättrats tack vare det isländska askmolnet 2010 och de många flygbolagskonkurserna i år.
På EU-nivå har man stiftat flera direktiv om passagerarnas rättigheter om flyget ställs in eller försenas. Men om bolaget går i konkurs gäller inte direktiven längre.
–När det blir konkurs är det bara nationella lagar som gäller, påpekar Lindström.

Fem bolag omkull i år

I år har redan flera europeiska flygbolag gått omkull och man befarar att strukturomvandlingen i branschen kommer att kräva ännu fler offer. Före finska Air Finlands konkurs hade även ungerska Malev, spanska Spanair, danska Cimber Sterling och svenska Skyways gått i konkurs.
Lindström anser att missförhållandet vid konkurser är att passagerarna hamnar i olikvärdig ställning beroende på vad för slags resa det är frågan om och hur de betalat. De som köper paketresor är i ett bättre läge än de som bara köpt reguljärflyg. Det är dessutom lättare för dem som betalat med kreditkort att få tillbaka sina pengar än för dem som betalat på andra sätt.
–Bland annat har man i Europaparlamentet diskuterat om man borde utvidga säkerhetssystemet som gäller för paketresor även till reguljärflyg. Tills vidare verkar det inte som om idén får stöd, säger Lindström.