Vd Matti Lahdenranta och biträdanden stadsdirektör Pekka Sauri har fullt upp med metrohärvan. ARKIVBILD

Byggstart utan godkännande

Det är bråttom med automatiseringen av metron. Så bråttom att Helsingfors stadsfullmäktige får ta ställning till räkningen för den nya metrodepån långt efter byggstarten. – Det är ett missförstånd, säger biträdande stadsdirektör Pekka Sauri.

Alla affärer som är värda över fem miljoner euro ska godkännas av politikerna i stadsfullmäktige. Det är stadens högsta beslutande organ. I går morse bestämde direktionen för Helsingfors stads trafikverk HST att en ny metrodepå byggs i östra Helsingfors.

Den nya metrodepån kostar drygt 15 miljoner euro och enligt HST:s vd Matti Lahdenranta börjar byggandet i praktiken genast. Enligt HST blir den nya servicedepån nödvändig när banan utvidgas västerut över Esbogränsen, tågen automatiseras och de blir fler.
– Vi kan inte vänta utan tar risken att fullmäktige säger nej. Tidtabellerna är sådana, säger han.

Depån för de automatiserade tågen ingick inte i den ursprungliga anskaffningen av en automatiserad bana. Automatiseringen av Helsingforsmetron hänger ihop med byggandet av västmetron.
– När avtalet med Siemens slöts diskuterades en depå i Esbo. Men den blev det ingenting av så nu bygger vi i Helsingfors.

Så ni kunde inte förutse nuläget för fyra–fem år sedan. Men varför blev det så bråttom med den nya depån i juni 2012? Borde inte depåbygget ha utkristalliserats senast för ett år sedan?
– Vi har hela tiden förhandlat om saken, men riktigt aktuellt blev det först nu när vi kommit överens om en fortsättning med Siemens.

Samarbetet mellan HST och Siemens, bolaget som fick i uppdrag att bygga om Helsingforsmetron, haltade betänkligt i fjol när det överraskande framgick att arbetet är mycket svårt och dyrt. Ännu för några dagar sedan var priset på metrodepån drygt 18 miljoner euro. Nu har tre miljoner strukits ”efter förhandlingar med Siemens”.

Hbl kontaktar också biträdande stadsdirektör Pekka Sauri. Han är Matti Lahdenrantas chef och i sista hand ansvarig för metroprojektet. Enligt Sauri är det frågan om ett missförstånd.
– Planeringen av metrodepån pågår på grund av Lahdenrantas egen beställningsfullmakt, men själva byggandet börjar naturligtvis först efter fullmäktigebeslutet.

Jag frågade Matti Lahdenranta två gånger om detta. Du menar alltså att inte en kabel kopplas, ett spadtag tas eller en husvägg smälls upp förrän fullmäktige diskuterat saken på nästa möte som är den 29 augusti?
– Planeringen pågår. Byggandet börjar efter fullmäktiges beslut.

Nya besvär
HST-direktionen diskuterade också framtidens passagerarmängder. En del beslutsfattare har varit missnöjda med uträkningarna. I slutet på maj gick stadsstyrelsen med på att beställa nya.
Direktionen har krävt nya utredningar om metrons framtida transportkapacitet och då valde man uttryckligen bort företaget Strafica som fram till i dag stått för utredningarna. Ändå är det just av dem som de nya siffrorna beställts.

Varför, Matti Lahdenranta?

– För att det är det företag som vi anlitar. Självklart ska direktionen kunna lita på uträkningarna, inte vilka som helst åsikter som presenteras.

Ytterligare mörka moln hopar sig över metroaffären då HST tvingas ge förklaringar till nya överklaganden. Det senaste har lämnats in av forskaren Ilkka Levä. Han säger att byggandet av metrodepån är en olaglig tilläggsbeställning. Enligt upphandlingslagen kan direktupphandling tillämpas exempelvis på grund av synnerlig brådska. En tilläggsbeställning ”kan ske endast undantagsvis eftersom man i normala fall också ska beakta behovet av tilläggsbeställningar i planeringen av och genomförandet av upphandlingen”.