Arkivfoto: Niklas Tallqvist.

Sannfinländare vill sänka promillegräns till sjöss

En sänkning av straffgränsen för båtfylleri till 0,5 promille också för fritidsbåtar får stöd i den nuvarande riksdagen.

I responsdebatten i dag onsdag diskuterades en lagändring om att sänka gränsen från 1 till 0,5 promille i yrkesmässig sjötrafik. Debatten pågick i två och en halv timme, och den ena riksdagsledamoten efter den andra uttryckte sin önskan om att reglerna skärps också för fritidsbåtar, till och med för roddbåtar.

Justitieminister Anna-Maja Henriksson (SFP) har avvisat idén om sänkt promillegräns för fritidsbåtar bland annat med hänvisning till forskningen: det finns inga forskningsresultat som talar för en lagändring.

Nu ansåg också många av regeringspartiernas representanter att regeringens förslag visserligen är bra och ett steg i rätt riktning men att det inte ger en tillräckligt stark signal om hur förkastligt båtfylleri är. Riksdagen skulle vilja stifta en strängare lag som gör att det blir en ändring i saken.

Resursbrist oroar

Sannfinländarna vill ändra lagen genast. James Hirvisaari (Sannf) ansåg att man i förslaget har gjort allt för att bevisa att det statistiskt sett inte är farligt att köra båt när man är full. Han berättade också att han själv äger en motorbåt som kräver att alla sinnen är alerta när man kör den.
–Små kanoter och roddbåtar dyker upp framför båten överraskande snabbt när man kör till exempel 70 kilometer i timmen.

Mest kritiska till en sänkt promillegräns var polisledamöterna, som klagade på att polisen inte har tillräckligt med resurser och påpekade att en sänkt gräns skulle ge polisen extra arbete.

–Vi har inte tillräckligt många precisionsalkometrar i polisens och gränsbevakningens båtar, sade Kari Tolvanen (Saml).
Lagutskottets ordförande Anne Holmlund (Saml) medgav att hon också själv gärna skulle se att gränsen var 0,5 promille för alla båtförare. Holmlund anmärkte att polisen och gränsbevakningen själva har konstaterat att övervakningen kan genomföras också med de resurser som finns.