Foto: Colourbox

Tidningsmomsen slog till mindre hårt än befarat

Omsättningskatten på nio procent som lades till tidningsprenumerationerna från årsskiftet har haft en mindre inverkan än befarat. Det bedömer både tidningshusen och Mediernas Centralförbund.

Inom branschen befarade man att momsen kommer att döda små tidningar och leda till att 2000 jobb försvinner.

– Tack och lov har konsekvenserna varit mindre än vi trodde, säger Valtteri Niiranen, vd för Mediernas centralförbund.

Tidningarna offentliggör inte sina nyaste upplagssiffror. På till exempel Almas regionaltidningar uppger man ändå att upplagorna som helhet kommer att krympa men inte så mycket som i de värsta prognoserna.

Flera tidningshus dämpade stöten genom att sälja prenumerationer på förhand, så att beställaren betalade årets tidning i slutet av fjolåret, innan momsen rädde i kraft.

Både tidningshusen och Mediernas centralförbund säger att momseffekten inte kan bedömas noggrant förrän efter en längre tid.