Malin Wikström, digital producent, Joakim Ekroos, webbutvecklare, Joachim Fagerholm, teknisk webbchef och Anton Hemnell, webbutvecklare har jobbat med Västra Nylands nya webb. Foto: Tor Wennström

Västra Nyland förnyar sin sajt

Nya Vastranyland.fi bjuder på nytt utseende, fler funktioner och ett mer lättillgängligt innehåll.

– Västra Nyland har haft ett gammalt stelbent system som inte tillät så mycket annat än att texter och bilder publicerades rakt upp och ner. Nu har vi ett nytt system, Drupal, som är modernt och flexibelt. Det används av alla tidningar i koncernen och nu äntligen också på Västis, säger Joachim Fagerholm, teknisk webbchef på KSF Media.

Han förklarar att en stor skillnad mellan den gamla och den nya webbsidan är strukturell.

– Innehållet kommer att kategoriseras bättre enligt ort och ämnesområde. Det är lättare att hitta det som man är intresserad av.

Mera läsarmaterial

– Det finns mera hyperlokalt och mera läsarmaterial på Vastranyland.fi, säger Malin Wikström, digital producent.

Hyperlokalt betyder att man kan gå ända ner på bynivå för att hitta material. Det hyperlokala kommer att synas i form av de nyckelord som används för att märka artiklarna. Med hjälp av till exempel "Barösund" som nyckelord ska man hitta alla artiklar som berör just Barösund.

Västra Nyland  satsar också på att få in mera läsarmaterial. På den nya webben finns ett formulär för läsartexter där läsarna själva får ladda upp bilder, sätta rubrik och skriva brödtexten som sedan publiceras som läsarmaterial på webben och delvis också i tidningen.

– Vi uppmanar alla som är engagerade att fotografera och skriva om sin hemmiljö, säger Malin Wikström.

Samma struktur som Hbl.fi

Hbl.fi:s besökare kan märka att utseendet på nya Vastranyland.fi påminner mycket om Hbl.fi:s utseende.

– Det är ett medvetet val. Vi kommer i framtiden att styra allt mera trafik mellan våra sajter och det är betydligt lättare för besökaren att orientera sig om strukturen är densamma. Innehållet är ändå lokalt profilerat, säger Johanna Törn-Mangs, chef för digitala medier på KSF Media.

KSF Media har tre nyhetssajter, Hbl.fi, Vastranyland.fi och Ostnyland.fi, och en evenemangssajt, Evenemax.fi. Samma team som byggt Hbl.fi står också bakom Vastranyland.fi. Utseendet har skapats av Hbl:s visuella chef Björn Heselius. Hbl.fi förnyades för ett år sedan.