Politikerna i HST-direktionen har inte informerats om det nya avtalsläget. Foto: Hbl-Arkiv

Automatmetron rullar trots allt vidare

Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri säger att staden nått en överenskommelse med Siemens om hur projektet med att automatisera metron ska gå vidare.

— Den avgörande frågan var när olika saker vi är oense om ska lösas. Siemens ville att vi skulle lösa grälen anefter men Helsingfors ansåg att på det sättet fungerar det inte. Nu är det tänkt att meningsskiljaktigheter eller oklarheter som uppstår ska lösas först då projektet är färdigt.

Sauri säger att överenskommelsen är i linje med upphandlingslagen.

— Vi gör inte sådana här saker i blindo. Det viktiga nu är att det ursprungliga avtalet kan förverkligas.

Enligt Sauri kom man överens om huvudfrågorna med Siemens den 23 maj och sedan fortsatte förhandlingarna.

— Vi ville inte ta ut glädjen i förskott. Men vi skrev under fortsättningsavtalet i dag för några timmar sedan och sedan gick vi direkt ut med informationen. Det har varit en lång process men jag anser att vi nu kan vara säkra på att metron är automatiserad före slutet av 2015. Visst är jag nöjd!

Enligt Hbl:s uppgifter har Siemens ännu för två veckor sedan sagt att de kan bygga om tågbanan så att man kör med halvautomatiska tåg i slutet av 2015 och helautomatiska sommaren 2016.

Vice ordföranden för HST-direktionen, det organ som tillsatts av Helsingfors stadsfullmäktige och som har i uppgift att övervaka HST, har inte informerats om de fortsatta förhandlingarna och inte biträdande stadsdirektörens nya belsutsförslag.

– Jag har inte hört ett knyst, säger Ari Lehtinen (SDP).

När Hbl når honom säger han att han precis talat med stadsstyrelsens SDP-medlemmar som säger samma sak – de har inte informerats. 

– Så direktionen har ingen aning om exakt hur automatiseringen ska göras, för hittills har ju inget fungerat, och vi har ingen aning om hur kostnaderna ska fördelas och vem som betalar vad, fortsätter Lehtinen.

De grönas Kari Kälviä är närmast förbannad på hemlighetsmakeriet som enligt honom visar på dåligt omdöme. Han påminner om att HST fram till nu hävdat att Siemens inte kan bygga om tågvagnarna.

– Det här har varit det främsta argumentet att bryta med bolaget. Ska vi hålla oss till det ursprungliga avtalet så ska det göras utan rättegångar. Det kan inte finnas meningsskiljaktigheter om vi går vidare.

Bråket om innehållet i leveransen och ansvarsfrågorna ska avgöras i en skiljedomstol.

– Helt fel, det också. I så fall gör vi upp i tingsrätten, säger Kari Kälviä och fortsätter:

– Dessutom är det ofattbart att biträdande stadsdirektören inte startar nya utredningar om metrons transportkapacitet som vi i direktionen krävt.

 

FAKTA: Snabba ryck

Enligt söndagens överenskommelse ska automatiseringen förverkligas enligt det ursprungliga avtalet och enligt de kostnadsberäkningar som bestäms i det. Men meningsskiljaktigheterna gällande innehållet i leveransen och ansvarsfrågor ska avgöras i en skiljedomstol.

Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri ska i morgon på måndagen föreslå stadsstyrelsen att man upphäver direktionen för HST:s beslut gällande automatiseringen av metron och att ärendet tas upp till ny behandling.

Direktionen beslöt den 16 maj att uppmana HST att vräka avtalet mellan HST och Siemens gällande automatiseringen.

Pressmeddelandet om fortsatt automatisering har skickats ut i dag, söndagen den 27 maj.

Läs mera i bloggen Parkvakten: Det här har vi sett förut.