ONLINE. Patrik Lindberg grundade 2001 evenemangskalendern Meteli.net, som blivit ett starkt brand i branschen. Nu fortsätter utvecklingen av tjänsten i samarbete med Pop Media. (Foto: Cata Portin / Hbl arkiv)

Pop Media köpte Meteli.net

Finska musikmediaförlaget Pop Media tar över onlinetjänsten Meteli.net, landets ledande konsertkalender på nätet. "Jag hoppas Meteli nu får en bredare publik och resurser att utvecklas", säger grundaren Patrik Lindberg.

Det var inte helt utan vemod som Patrik Lindberg efter flera år av ansträngd ekonomi blev tvungen att sälja Meteli, som han grundade 2001 tillsammans med studiekompisen Marcus Ahlfors.  

– För en tjänst som Meteli är det nödvändigt att utvecklas i takt med tekniken för att fortsätta vara relevant, säger Lindberg. Vi hade inte längre på egen hand resurser att testa olika lösningar, och därför är jag glad för Metelis och användarnas skull att vi kom till en lösning med Pop Media. 

Samarbetet inleddes redan i mars med annonsförsäljning, men nu tog man steget fullt ut.

– Metelis utmaning har varit att vara attraktiv för annonsörer, det räckte inte med våra 40–50 000 unika besökare per vecka. Pop Media når sammanlagt en halv miljon konsumenter varav 200 000 online, så det är en betydande ökning, säger Lindberg. 

Mobiltjänster och social medier

Pop Medias vd Tuomo Häkkinen ser fram emot att integrera Meteli med webbssjaterna för musiktidskrifterna Rumba, Inferno och Rytmi

– Det pågår en satsning på digitala medier nu, och Meteli ger ett stort mervärde för Pop Digital-nätforumen, säger Häkkinen.

Evenemangskalendern kommer också att utvecklas i riktning mot social medier. 

– Meteli ska finnas där användarna finns. Vi jobbar på versioner för mobilen, läsplattor och sociala medier, säger Lindberg, som själv stannar kvar i företaget och även fortsätter driva onlinebutiken Meteli Downloads, som förblir en självständig enhet.