Foto: Minna Kokko. De treväxlade cyklarna har tagits fram i Frankrike. Olika tekniska lösningar kan byggas in men det är ännu oklart hur Helsingforscyklarna ska utrustas.

Nya stadscyklar gratis första halvtimmen

Helsingfors filar på ett avtal om stadscyklar som fungerar på samma sätt som i bland annat Göteborg, Bryssel och Paris. Cykelställen byggs i höst och cyklarna kan börja användas tidigast i april nästa år.

På raksträckor är den stabil, i uppförsbackarna lätt och i svängarna smidig. När det går nedför är bromsarna mjuka men effektiva. Helsingfors nya stadscyklar är ett väl genomarbetat koncept, och det märks.

Helsingfors stad och utomhusreklamföretaget JC Decaux avtal om femhundra cyklar och tusen cykelställningar ska bli klart inom en månad, enligt projektchef Artturi Lähdetie på Helsingfors stads trafik. Under de följande tio åren kommer JC Decaux att sköta cykelverksamheten och det är bolaget som gör alla investeringar.

I stället för att betala upplåter staden utomhusreklamplatser till företaget. Frågan som ännu diskuteras är hur många platser bolaget behöver för att få reklamintäkter som kan täcka kostnaderna för cykelsystemet.

Själva cykelutlåningen ger inga intäkter. Den första halvtimmen är alltid gratis för användaren och de följande halvtimmarna kostar några euro.

Bakgrund
Nästan 50 000 cyklar
  • På åtta år har JC Decaux registrerat över 200 miljoner cykelturer på sina stadscyklar. I dag finns det närmare 50 000 cyklar i 67 städer i 10 länder.
  • I Göteborg heter cyklarna Styr & Ställ. Cyklarna och stationerna är ungefär lika många som Helsingfors planerar. För varje cykel finns det två cykelställningar. Om en station är full kan man kolla var den närmaste lediga platsen finns.
  • I Helsingfors kommer cyklarna att vara framme ungefär från april till oktober, beroende på vädret.
  • De treväxlade cyklarna har tagits fram i Frankrike och kostar enligt JC Decauxs vd i Finland ett fyrsiffrigt belopp. Olika tekniska lösningar kan byggas in men det är ännu oklart hur Helsingforscyklarna utrustas.

– Hyran stiger ju längre man använder cykeln. Den maximala lånetiden blir sannolikt tre timmar, säger Lähdetie.

Men man behöver bara vänta några minuter efter att man lämnat tillbaka en cykel, sedan kan man börja en ny gratis halvtimme.

Femtio stationer

Målet är att omsättningen på cyklarna ska vara så stor som möjligt. Alla som hellre sätter sig på sadeln än i spårvagnen ska kunna göra det. Det nya systemet blir en integrerad del av kollektivtrafiken, man ska till exempel kunna identifiera sig med resekortet.

Däremot kommer man inte att kunna betala cykelhyra med resekortet.

– Det kan bara användas för att köpa biljetter, säger Artturi Lähdetie.

Cyklarna ska främst röra sig inom en radie på två kilometer från järnvägsstationen.

– Det kommer att finnas mellan 40 och 50 cykelstationer. Exakt var de kommer att placeras har inte slagits fast.

Cyklarna har också ett namn, men det avslöjas först när staden offentliggör systemet. Ursprungligen var det tänkt att de nya stadscyklarna skulle rulla till designhuvudstadsåret. I praktiken har designsatsningen varit en bromskloss.

– Även om vi skulle snabba på förhandlingarna skulle vi ändå inte kunna bygga cykelställ under sommaren, eftersom staden önskar att byggarbetsplatserna är så få som möjligt. På hösten går det däremot bra.

Arbetet med att installera stolpar och ställ beräknas pågå i tre månader. Dessutom måste cyklarna beställas.

Helsingfors kommer att få samma cykelmodell som i de övriga städerna där JC Decaux sköter systemet.