Foto: Colourbox

Nu ska reklamregler på Facebook skärpas

Många företag gör reklam i sociala medier utan att berätta att det är just reklam. Nu röjer de nordiska konsumentombudsmännen i träsket.

När det gäller reklam via elektronisk post ska mottagaren antingen ha samtyckt eller ha möjlighet att kunna tacka nej till fler meddelanden från ett visst företag.

Konsumentombudsmännen i Norden slår nu fast att marknadsföringslagens regler även gäller vid marknadsföring via sociala medier, som till exempel Facebook.

För användaren kan det vara svårt att avgöra vad som är reklam eller inte, till exempel vid erbjudanden om tester eller tävlingar.

Men framöver ska det bli lättare att se vad som är reklam i sociala medier:

–För vissa reklammeddelanden krävs samtycke i förhand från mottagaren.
–Övrig reklam måste man kunna tacka nej genom att direkt i meddelandet markera sin önskan.
–Kravet ökar på att det tydligt måste framgå vad som är reklam (på samma sätt som reklamidentifiering i redaktionella medier).

Den svenske konsumentombudsmannen Gunnar Larsson förväntar sig att åtgärderna klargör vad som gäller för företag som marknadsför sig via sociala medier.

Under sin granskning har konsumentombudsmännen särskilt fastnat för marknadsföring direkt riktad till barn. Lagens hårdare krav för sådan reklam gäller även i sociala medier, understryker de.