Kreationister segrade i tvist med skolan

Lärarna i delstaten Tennessee i USA får inom kort ifrågasätta evolutionsteorin.

Delstaten har nyligen antagit en lag som tillåter en "kritisk granskning" av vissa "omstridda vetenskapliga teorier". Dylika teorier är bland annat evolutionsteorin, teorin om livets kemiska ursprung, klimatförändringen och kloning. Delstatens beslutsfattare anser att de är alla dåligt underbyggda.

Den nya lagen väcker hård kritik.

–Det är vilseledande att berätta för skolbarnen att evolutionsteorin och klimatförändringen är omstridda vetenskapliga teorier. Bra lärare vet detta, säger Eugenie Scott, chef för föreningen National Center for Science Education.

Bill Haslam, guvernör i Tennessee, manar till ro.

–Jag tror inte att den här lagen kommer att ändra på våra skolors vetenskapliga kvaliteter.

Han vill ändå inte underteckna lagen och den trädde i kraft utan hans signatur.

Nästan hälften tror på kreationen

Den nya lagen tillåter att man behandlar både kreationsteorin och den så kallade intelligent design-teorin på lektionerna, vilket ofta leder till tvister eftersom det i USA är strängt förbjudet att undervisa i religion i statliga skolor.

Majoriteten av dem som tror på kreationen anser att jorden är skapad av gud och bara kring 10 000 år gammal. Förespråkarna av intelligent design hävdar att mänsklighetens utveckling har tagit precis så lång tid som vetenskapen visar, men att den har styrts av en intelligent högre kraft.

Av alla amerikaner tror 40 procent på kreationen. 38 procent tror på intelligent design medan endast 16 procent tror på vetenskapen.