Foto: Lehtikuva/Markku Ulander

Blackberry-telefonerna landstiger i Finland

Den kanadensiska mobiltelefontillverkaren Research In Motions smarta telefoner Blackberry kommer ut på marknaden i Finland.

Telefonerna marknadsförs av mobiloperatören Cubio som tror att speciellt företagskunder vill ha dem.

Blackberrytelefonerna är populära i USA. Men trots det har RIM tappat marknadsandelar till Apple och Androidtelefoner under de senaste åren.

Trots motgångarna har Blackberry fortfarande en stark position på en del marknader. Till exempel i Storbritannien är märket populärt i åldersgruppen 19–24-åringar, på grund av dess snabbmeddelandefunktioner, som dock fungerar bara mellan Blackberrytelefoner.

Paul Lucier, direktör för bolagets nordiska enhet, vill inte sätta upp några mål för den nordiska försäljningen.

–Vi vet att det inte går att få fotfäste i en handvändning, men vi vill öka vår närvaro och göra folk medvetna om oss.

Cubio säljer fyra telefonmodeller i sin webbutik och i affären i Helsingfors. Apparaterna kostar 430–640 euro. Ett konsumentabonnemang som omfattar ett datapaket, snabbmeddelanden och e-post kostar 23,90 per månad. För samtal och sms måste man betala separat. Inom kort lanserar bolaget telefoner med nordisk knappuppsättning och finskt användargränssnitt.

Kyösti Järnefelt, direktör för Cubios Blackberryfunktioner, medger att det finns förmånligare telefonlösningar på marknaden. Därför riktar man sig i början snarare till företagskunder än ungdomar.