Synlig förändring. Efter årsskiftet har de stora fastighetsmäklarna flyttat sina annonser från Etuovi till Jokakoti.   hbl-arkiv/Tor Wennström

Bostadssajter har svårt att konkurrera med ny jätte

Fastighetsmäklarnas beslut att koncentrera sina annonser får radikala följder för banbrytaren Etuovi.com – var tredje anställd ska bort.

Det har gått ett knappt år sedan fastighetsmäklarna köpte majoriteten av bostadssajten Jokakoti.fi. Enligt Jaana Anttila-Kangas, vd på Finlands Fastighetsmäklareförbund, blev det ohållbart att annonsera på både Etuovi.com och Oikotie.fi.
– Etuovi har totalt dominerat på landsbygden, Oikotie har haft en stark position i huvudstadsregionen och i vissa andra större städer. Annonsutgifterna ökade hela tiden och 2010 började vi fundera på vad som kunde göras. Varför ska mäklarna betala för att lägga ut information och på det viset finansiera mediehus?
Enligt Anttila-Kangas gick man noga igenom vilken av sajterna som skulle bli den bästa partnern och fastnade för Jokakoti.

– Jokakoti hade den modernaste tekniken, vilket är naturligt eftersom den är nyast.
Efter affären i april i fjol äger grundaren MTV3 en sjättedel av sajten. Målet är att den som söker bostad inte ska behöva gå in på fler sajter.
– Av de bostäder som är till salu finns närmare 90 procent nu på Jokakoti. Många mäklare har mer än halverat sina annonsutgifter, säger Anttila-Kangas.

Gratisannonser
För Etuovi betyder det ett stort hål i kassan. Det har funnits upp till 40 000 bostäder på sajten, nu når man upp till hälften av det. I går meddelade ägaren Alma Mediapartners att samarbetsförhandlingar inleds. Av de 99 anställda ska upp till var tredje bort.

I förrgår meddelade ni att mäklare hädanefter får lista sina objekt på Etuovi gratis. Varför, Riikka Wulff, vd Alma Mediapartners?

– Vi hoppas öka antalet objekt på sajten.
Hur skiljer sig en gratis annons från en betald annons?
– Informationsvärdet för konsumenten är detsamma men man får ha högst fem bilder. De mäklare som betalar kan öka sin egen synlighet på sidan.
Varför skulle någon då vilja betala?
– Vi tror att det är viktigt för mäklarna att stå ut ur mängden, att föra fram sitt eget varumärke. De lever ju på uppdrag.
I börsmeddelandet talas det om att förbättra konkurrenskraften trots att personalen krymper. Vilka förbättringar och nya tjänster kan konsumenterna vänta sig?
– Under de närmaste månaderna kommer det inte att hända så mycket. Den största förändringen skedde vid julen när det blev möjligt för privatpersoner att annonsera.

”Tre är för många”
Jaana Anttila-Kangas tycker att tre nationella bostadssajter är väl många för den finländska marknaden.
– Om man tänker lokalt ger det ett mervärde om det finns två sajter.
Hon drar paralleller till utvecklingen i Sverige.
– I början var mediehusen med i den dominerande sajten Hemnet.se, men nu ägs den helt och hållet av mäklarna. Genom den hittar man över 99 procent av de bostäder som är till salu via mäklare.