Från humanist och statsvetare till designdirektör vid Nokia. Redan 2009 gjorde Marko Ahtisaari två förändringar i företagets formgivningsstrategi.Foto: Jarno Mela

Designdirektören har förändrat Nokias strategi

Aalto, Wirkkala och Franck är tre namn som bidrar till att göra Nokia finländskt, säger designdirektören Marko Ahtisaari. I september kommer Nokia World-evenemanget till Finland för första gången.

– I framtiden kommer mobiltelefonerna inte längre att kräva lika mycket uppmärksamhet av användaren, säger Marko Ahtisaari, som sedan februari är designdirektör och medlem i ledningsgruppen vid Nokia.

Ett sätt att åstadkomma förändringen är att göra användningen mer intuitiv, var Ahtisaaris budskap när Nokia presenterade nya modeller och sina tankar om design på huvudkontoret i Esbo i går. Med ett ögonkast ska man kunna veta om det hänt någonting nytt i telefonen.
Ett annat sätt är heads up-teknologin, som innebär att bilden projiceras på en genomskinlig skärm.
– Nu kan ett par sitta på en romantisk middag i en restaurang och använda "pinch-to-zoom" på varsin telefon, säger han och demonstrerar hur smarttelefonanvändarna sitter med sänkta huvuden och tittar på sina skärmar.

Wirkkala gav organiska former
Ahtisaari införde ett par förändringar i Nokias designstrategi redan 2009 när han började leda bolagets designgrupp. Den industriella formgivningen och användningsformgivningen slogs ihop, och Nokias formspråk blev tydligare. Inspiration sökte man från tre finländska legender: Alvar Aalto, Tapio Wirkkala och Kaj Franck.

– Vi ska koncentrera oss på att förbättra de saker som människan gör femtio eller hundra gånger om dagen med telefonen. När formgivningen utvecklas behöver det inte betyda nya funktioner, säger han om hur Aalto påverkat formgivningen.
Tapio Wirkkala har inspirerat Nokiaformgivarna till att utnyttja organiska former, som enligt Ahtisaari kan hittas bland annat på modellen Lumia 800 med sin välvda form. Kaj Francks bidrag är minimalismen.

– Allt som inte är nödvändigt, tar vi bort. Färgen är en annan sak som vi som enda tillverkare för fram starkt.
Ahtisaari visar en bild av Lumia 800 och tre konkurrerande telefoner. Lumia skiljer sig från konkurrenterna både genom färgen och genom formen: De andra är grå eller svarta och har rundade hörn, medan Lumiamodellen är blå och mer kantig.

Designas inte med penna
Enligt Ahtisaari finns det vissa felaktiga uppfattningar om hur en telefon formges i dag.
– För dem som tror att det handlar om att sitta ensam och rita med en penna säger jag: Välkommen till 40-talet!
I stället börjar formgivandet ofta inifrån, från att få rätta komponenter att passa in i en viss form. Den industriella formgivningen och hur man bygger upp användargränssnittet har dessutom blivit en helhet.

På presskonferensen presenterade Nokia också sina nyaste modeller, som man visade första gången på mobilmässan i Barcelona föra veckan. Mest uppmärksamhet i går fick modellen 8808 Pureview, som marknadsförs som den bästa kameratelefonen just nu.

Nokia är en av huvudsamarbetspartnerna bakom Helsingfors designhuvudstadsår, och i år kommer också Nokia World för första gången till Finland och Helsingfors, meddelade Ahtisaari i går. Nokia World är företagets största evenemang, som samlar tusentals samarbetspartner, kunder och medierepresentanter. De två senaste åren har evenemanget ordnats i London.