Jonathan Birdwell har undersökt vilka Sverigedemokraternas anhängare på nätet är. Foto: David Lundberg

Populistpartierna suveräna på Facebook

Facebook har varit nyckeln till framgång för främlingsfientliga partier. De är överlägsna på att utnyttja nätet. I en färsk rapport risas de andra partiernas flathet i förhållande till Sverigedemokraternas anhängare.

Sannfinländarnas brakseger i riksdagsvalet var kanske den klaraste signalen om att populistiska rörelser med nationalistiska och ofta också främlingsfientliga förtecken vinner mark i Europa.

I Sverige var Sverigedemokraternas valseger i mandat mätt inte lika exceptionell, men inte desto mindre skapade Sverigedemokraternas intåg i riksdagen mist lika stor förvirring hos de etablerade politiska partierna i Sverige som Sannfinländarnas frammarsch hos det politiska etablissemanget här.

Den brittiska tankesmedjan Demos hävdar i en färsk forskningsrapport att en förklaring till populismens frammarsch står att finna i hur medborgarna i dag använder internet och sociala medier.

Demos undersökte vilka Sverigedemokraternas anhängare på nätet är och vad som får dem att ta aktivera sig också utanför nätet.

Jonathan Birdwell är en av forskarna som skrivit rapporten. Sverigedemokraternas anhängare på nätet är inte som andra partiers anhängare, säger han.

– 74 procent av Sverigedemokraternas Facebooksupportrar är män. De är också väldigt unga, 63 procent är mellan 16 och 20 år gamla. De är ofta studerande och bor i en större stad. De hyser djup misstro mot regeringen och medierna men litar på armén.

Varför stöder de Sverigedemokraterna?

– De tycker att Sverige definitivt är på fel väg. Det stora problemet för dem är invandring, islamsk extremism och multikulturalism. De är väldigt oroade över Sveriges kulturella identitet, de tror att den håller på att gå förlorad på grund av invandringen. De är väldigt desillusionerade över att de traditionella politikerna inte motarbetar den här utvecklingen.

Vilka tar steget vidare?

– För dem som röstar på Sverigedemokraterna är multikulturalism och EU större problem än för dem som bara är aktiva på Facebook. Det här gäller också för dem som går med i partiet. Intressant är också att de som tar stegen vidare har större tilltro till det politiska systemets förmåga att lösa samhällsproblemen.

Är Sverigedemokraterna bättre på att använda sociala medier än andra partier?

- Klart bättre och det är en viktig orsak till partiets framgång. De har lyckats sprida sin propaganda och den är av den typen att den går hem hos vissa människor.

Hur ser du på att Sverigedemokraternas ledare alltmer försöker vara mainstream samtidigt som anhängare på nätet kan släppa ur sig vad som helst?

– De sociala medierna har varit till nytta för partiet. Via dem når de ut till massorna med sin propaganda. Samtidigt har de ingen koll när någon som kallar sig sverigedemokrat bestämmer sig för att på Facebook säga något verkligt rasistiskt och extremt.  Sverigedemokraternas ledning kan inte kontrollera vem som beslutar sig för att gilla dem på Facebook. Nätet är ett tveeggat svärd.

Hur går det i nästa val?

– Vår undersökning visar att anhängarna är så unga att många inte fick rösta i det förra valet. Det här är ett faktum som kan öka Sverigedemokraternas andel av rösterna. Mycket beror också på hur de andra partierna svarar på utmaningen. De har inte längre råd att ignorera Sverigedemokraternas anhängare på nätet. Nu borde de göra betydligt mer för att få diskussionskontakt med anhängarna.

Hur ska det gå till?

– De måste bli mycket bättre på att använda webbsajter och sociala medier. Många av Sverigedemokraternas anhängare lägger i rask takt ut osakliga artiklar om invandring och muslimer. Andra partier och organisationer måste bli betydligt aktivare så att svar på tal ges i samma takt.

Så att argumenten omedelbart ifrågasätts?

– Precis, det gäller att genast utmana dem, inte ignorera dem och tro att de försvinner.