Foto: AFP/Lehtikuva/Oliver Morin.

Saabs säljprocess ett steg framåt

Det finns uppemot 14 intressenter på Saab Automobiles konkursbo berättade konkursförvaltarna på dagens pressträff. Av dem vill 6–7 åt helheten i en eller annan form och resten är intresserade av olika delar.

De som är intresserade av helheten har i helgen bjudits in att titta närmare på dokument över Saab-bolagen som har samlats i ett virtuellt datarum.
Inom kort måste de som är fortsatt intresserade lämna in nya eller omarbetade bud.

Intressenterna har fått en tidsplan att förhålla sig till, men den vill inte konkursförvaltarna berätta om öppet. Anne-Marie Pouteaux konstaterar dock att "de inte får så lång tid på sig".

Fortfarande håller förvaltarna fast vid att man vid februari månads slut ska ha en klar bild över om det verkligen är möjligt att få till en helhetslösning som innebär att det blir tillverkning i Trollhättefabriken igen.

Priset inte det enda som styr

Dokumenten som intressenterna nu får titta på innehåller bland annat en inventering av de tre konkursade Saab-bolagens tillgångar och hur olika avtal är utformade.
–Det motsvarar åtskilliga hundratals pärmar, tusentals dokument, säger Hans L Bergqvist.

Sedan ska förvaltarna utvärdera buden för att se vilka man ska gå vidare med.

–Det är inget renodlat anbudsförfarande där högsta budet är allena saliggörande av flera skäl. Den här verksamheten är så komplex och förutsätter så många olika pusselbitar att det inte lämpar sig för ett sådant förfarande, konstaterar Bergqvist.

Två–tre har redan lämnat in så kallade indikativa bud som inte är bindande utan kan mer ses som en tydlig intresseanmälan.

Ingen intressent har hoppat av och det förs enligt förvaltarna inte mer intensiva samtal men någon framför någon annan.

Uppsagda väntar fortfarande på lön

Utbetalningen av lönegarantin till de tidigare Saabanställda har inte gått som planerat och fortfarande, drygt två månader efter konkursen, finns det personer som inte fått ut allt.

Enligt konkursförvaltarna handlar det om ett mindre antal, främst tjänstemän, där nivåerna på bland annat semesterersättningar ännu inte har räknats ut.

–Lönesystemet som Saab har använt har sina begränsningar vilket gör att vi måste kontrollberäkna mycket, säger Hans L Bergqvist.

Lönegarantin trädde i kraft när Saab Automobile och dotterbolagen Saab Powertrain och Saab Tools gick i konkurs den 19 december. De över 3000 anställda hade då inte fått sin novemberlön.