Foto: Lehtikuva/Jussi Nukari

Finnair satsar på att växa i Norden

Finnair planerar ett sambolag för att få ner kostnaderna på flygningarna i Norden och Europa. Samarbetspartnern blir inte Norwegian som nyligen beställde 222 nya plan. – De är i första hand vår konkurrent.

– Vi vill vara Nordens etta och tredje störst i Asientrafiken, säger Finnairs vd Mika Vehviläinen samtidigt som förlustresultatet för år 2011 presenteras.

Finnairs satsning på Asien är bekant för de flesta. Men satsning på Norden är nytänkande. Vehviläinen vill nu att bolaget ska utvidga den så kallade hemmamarknaden till hela Norden. Till det behövs ett samföretag som kan sköta trafiken till lägre kostnad än i dag.

– Vi söker ett livskraftigt bolag av den nya generationen och ingen elefant, säger Vehviläinen.

Bolaget skall ha ungefär 100-150 flygplan.

Norwegian som Finnair äger cirka fem procent av och som redan nu flyger på flera destinationer i Finland  kommer inte på fråga.

– Norwegian är i första hand konkurrent, inte samarbetspartner, säger Vehviläinen.

Finnair och Norwegian har länge talat om ett närmare samarbete. I oktober 2010 hävdade Norwegians ägare och vd, Björn Kjos, att Finnairs och Norwegians samarbete skall vara integrerat med gemensamt bokningssystem inom ett år. Det har inte skett.

– Det beror på Norwegian, inte på oss, uppger Finnairs ekonomidirektör Eerno Hildén.

Kjos är som bäst på semester och inte tillgänglig för kommentar.

Kostnader kapas

– Närtrafiken är en utmaning för oss, säger Vehviläinen och konstaterar att bolaget har tre alternativ:

Få den egna Europaverksamheten konkurrenskraftig, att lägga ut en del av trafiken eller hela Europa- och Nordentrafiken på ett samföretag.

I praktiken skulle det finnas tre produkter: Finnair som flyger Helsingfors-Asien, Finnars samföretag som sköter Europatrafik och Flybe Nordic som flyger på kortare rutter. Flybe Nordic är forna Finncomm airlines som numera är samägt av Finnair och brittiska flygbolaget Flybe.

Enligt Finnair har många flygbolag redan hört av sig om ett samarbete. Kommunikationsdirektör Arja Suominen uppger att det är fråga om europeiska flygbolag.

Liknande samarbete har flera andra europeiska flygbolag, till exempel Lufthansa samarbetar med lågprisbolaget Germanwings.

Vad planerna innebär för kabinpersonalen vill Vehviläinen inte spekulera i än.

– Det är för tidigt.

Inte vinst sedan 2007

Finnair har inte gjort vinst sedan 2007 och genomgår en strukturomvandling i ett försök att svänga trenden.  Ytterligare ett sparprogram med målet att få ner kostnaderna med 140 miljoner påbörjades i fjol och 80 miljoner euro ska sparas inom detta år. Flottan krymper därför under våren med nio flygplan och olönsamma rutter läggs ner.  Fyra Embraerflyg har hyrts ut till Estonian Air och leasingavtalet för fyra Airbus 320 går ut.

Resultatet för 2011 sänktes av Arabvåren, tsunamin och kärnkraftskatastrofen i Japan, stigande oljepris och instabil världsekonomi.

Finnairs mål är att vara tredje störst på Asientrafiken och siktar på att fördubbla omsättningen på Asientrafiken fram till år 2020. En ny destination öppnas i år till kinesiska Chongqing.

Här kan du se Finnairs bokslut.