Foto: Lehtikuva/Jukka Ritola. Arkivbild på Terhi Kokkonen och Vuokko Hovatta från Ultra Bra.

Kulturfolk kan locka unga väljare

Många inom kulturfältet ställer sig bakom Pekka Haavisto (Gröna), medan Sauli Niinistö (Saml) stöds av fler politiker och aktiva inom näringslivet. – Det finns en stor röstreserv bland ungdomarna och kulturfältet kan appellera till det gänget, säger kampanjforskaren Tom Carlson.

Presidentkandidaternas stödtrupper har varit sällsynt aktiva och speciellt när andra omgången närmar sig blir listan på stödtrupper allt längre. I de sociala medierna haglar inbjudningar till olika evenemang och länkar till artiklar.

Det finns också en klar trend bland stödtrupperna, Pekka Haavisto lockar till sig mängder av kulturpersonligheter, medan Sauli Niinistö har fler politiker och aktiva inom näringslivet bland sina anhängare. Bland annat många inom film- och musikbranschen verkar ha tagit Haavisto till sin kandidat, till exempel under söndagens Jussi-gala för filmfolket avslutades flera tacktal med en uppmaning att rösta på den egna kandidaten. Också bland Niinistös stödtrupper hittas många aktiva inom kulturfältet, speciellt bland det äldre gardet.

Bakgrund
Bland annat de stöder Niinistö
  • Kari Nars, nationalekonom och finansman.
  • Meiju Suvas, artist.
  • Anne Brunila, direktör för samhällsrelationer vid Fortum.

Påverkar folk med övertygelse

– Stödtrupperna kan påverka folk som redan har en övertygelse. Om man redan har en kandidat och sedan ser att till exempel en musiker man gillar också stöder kandidaten, får man bekräftelse om att man lutar åt rätt håll, säger kampanjforskaren Tom Carlson, docent i statskunskap vid Åbo Akademi.

Att stödtruppernas sammansättning skulle vara avgörande för den som ännu inte lutar åt något håll, tror han inte.

Bakgrund
Bland annat de stöder Haavisto
  • Krista Kiuru, bostads- och komunikationsminister minister (SDP).
  • Kjell Westö, författare.
  • Axel "Paradise Oscar" Ehnström.

Det finns ändå en stor väljargrupp som kan påverkas av den profil, nämligen ungdomarna.

– Det finns en stor röstreserv bland ungdomarna. Om man får med folk som är på "yngre sidan" inom kulturfältet kan man appellera till dem.

Offline-engagemang

På Facebook har kampanjandet också bland "vanliga" väljare hettat till de senaste dagarna. Användare som pryder sin profilbild med favoritkandidatens röstningsnummer och många uppmanar sina vänner att rösta.

Hur tror du att kampanjen i de sociala medierna påverkar folk?

– Åtminstone kan den mobilisera folk till offline-engagemang, bort från datorerna ut i verkliga livet.

I kväll ordnas en stödkonsert för Pekka Haavisto i Helsingfors ishall. Dragplåstret är det populära 90-talsbandet Ultra Bra, som gör comeback. De 7000 biljetterna såldes slut på några timmar.