Lappset och Fazer är Rovios viktigaste samarbetspartner. Angry Birds kommer också att synas under designhuvudstadsåret 2012.

Alla vill ha en del av Angry Birds

Lekparker, karameller och maskotar. Flera finska företag har inlett samarbete med Rovio som ligger bakom succéspelet Angry Birds. Företagen vill inte berätta hur mycket man betalar för att få de arga fåglarna på sina produkter, men licensintäkterna utgör en betydande del av omsättningen i år.

– 2011 var vårt bästa år hittills. Omsättningen kommer att vara omkring 100 miljoner dollar, säger kommunikationschef Ville Heijari vid Rovio Entertainment.

Rovios berättelse är en något osannolik framgångssaga. Ännu 2009 var det ytterst få som hört talas om ett litet Esbobaserat spelbolag, men tre år senare har spelapplikationen Angry Birds blivit ett globalt underhållningsfenomen.

– Vi talar om underhållningsfenomen eftersom licensintäkter redan i år kommer att vara en allt centralare del för oss, förklarar Heijari.

I fjol var spelapplikationer Rovios viktigaste inkomstkälla, trots att man lanserade flera biprodukter som leksaker, böcker och kläder.

Bakgrund
Arga fåglar jagar grisar
  •  Det Esbobaserade Rovio Entertainment har i dag omkring 240 anställda.
  •  Bolagets kändaste produkt är spelapplikationen Angry Birds där aggressiva fåglar jagar grisar genom att slungas i väg med en jätteslangbella.
  • Spelet finns i dag i flera olika format och har renderat flera biprodukter.
  • Angry Birds har laddats ned till mobiltelefoner över 500 miljoner gånger.
  • Spelet har globalt över 130 miljoner spelare varje månad. Det motsvarar 300 miljoner spelminuter varje dag.

Bolaget kommer i år att fortsätta på samma linje med nya biprodukter och har under de senaste månaderna lanserat flera internationella samarbetsavtal.

– De viktigaste är lekparkstillverkaren Lappset och godistillverkaren  Fazer. Vi är speciellt nöjda över att ha stora finska samarbetspartner.

Tiger om licensavgifter

Angry Birds kommer också att synas under designhuvudstadsåret 2012. Ishockey-VM senare i vår är en del av designåret och har beställt en egen ”hockeybird” av Rovio som maskot för VM.

Enligt mästerskapets generalsekreterare Mika Sulin är det förs­ta gången maskoten är en redan existerande figur.

– Vi har fått överväldigande positiv feedback. Till och med rikssvenskarna som vi samarbetar med älskar hockeyfågeln, menar Sulo.

Tycker du inte att det är problematiskt att ni gör gratisreklam för Rovio?

– Det är inte gratis eftersom vi betalar licensavgifter till Rovio, och vi får betydande pr-fördelar av samarbetet.

Sulin vill ändå inte kommentera hur mycket man betalar för att få utnyttja hockeyfågeln.

Också Lappset och Fazer avböjer att kommentera hur mycket bolagen betalar för samarbetet med Rovio. Båda bolagen uppger ändå att det handlar om ett strategiskt partnerskap som ger båda parterna ”betydande fördelar”.

– Både Lappset och Rovio är bekanta varumärken globalt så ett samarbete är ytterst naturligt, säger Lappsets vd Juha Laakkonen, medan Fazers vd Pekka Rantala vidhåller att samarbetet inte handlar om att man vill sko sig på Rovios framgång.

– Hälften av vår försäljning är i andra länder än Finland så vi är redan ett internationellt företag. Som bäst arbetar vi med att utvidga oss till tillväxtmarknader i Asien där också Rovio växer, så vi kan båda dra nytta av samarbetet.

Första lekparken i Esbo

Slutresultaten av Fazers Roviosamarbete kommer att synas i sommar.

– Det första nya godiset kommer att finnas i butikerna i juni, säger Pekka Rantala.

Lappset å sin sida har redan lanserat nya Angry Birds-moduler för lekparker.

– Det handlar om ett helt nytt slags tänk med så kallade aktiva lekparker där det virtuella och det icke-virtuella möts. Man ska bland annat kunna ladda ned platsspecifika Angry Birds-applikationer i de olika lekparkerna, säger Juha Laakkonen.

Bland de första beställarna finns Esbo stad. Enligt näringschef Tuula Antola understöder de nya aktivitetsparkerna Esbo stads visioner om en stad där motion möter design och teknologi.

– Därför ska den första parken byggas i Storåkern redan under det här året.

Har ni blivit kritiserade för att ni understöder en privat aktör med offentliga medel?

– Nej, och det är inget konstigt med det här samarbetet. Vi köper redan nu utrustning av Lappset. Ingen har heller ifrågasatt att Nådendal samarbetar med Muminvärlden.

– Dessutom är det här ett medborgarinitiativ. Det hela började med att en liten flicka mejlade stadsdirektör Jukka Mäkelä och sade att det Esbo behöver mest av allt är en Angry Birds-lekpark.