Foto: Hbl-arkiv

Finnair varnar för handelskrig

Passagerarna får betala notan när EU:s klimatpolitik börjar gälla flygtrafiken. Finnair avvaktar med att höja biljettpriset men befarar att ett internationellt handelskrig kan bryta ut.

Sedan årsskiftet måste alla flygplan som lyfter eller landar på en flygplats i EU kompensera sina koldioxidutsläpp. Då EU:s system för utsläppshandel (ETS) började omfatta flygtrafiken meddelade Europas största flygbolag Lufthansa att man skickar den extra notan vidare till sina passagerare.

– Det är ett djärvt uttalande då ingen vet riktigt hurdant systemet blir och vad det kostar. Vi är mest oroliga för att ett internationellt handelskrig bryter ut, säger miljödirektör Kati Ihamäki på Finnair som avvaktar med prisjusteringar.

När klimatpolitiken tar sig in i flygkabinen uppskattar EU-kommissionen att biljettpriset kommer att stiga med 2–12 euro per passagerare beroende på ruttens längd. Lufthansa räknar med tilläggskostnader på 130 miljoner euro i år. Och eftersom konkurrensen är stenhård tvingas bolaget baka in summan i biljettpriset. Lufthansa låter förstå att tilläggsavgiften införs i ett senare skede.

Finnair räknar med en extra nota på 8 miljoner euro i år, men kalkylen är osäker eftersom bland annat antalet flygningar och priset på kolkrediterna varierar. Summan klarnar i slutet av det här året och förfaller till betalning i mars nästa år.

– Vi kan inte börja samla in pengar på förhand, allra minst då vi inte vet om EU vågar driva igenom systemet till fullo, säger Ihamäki.

Lågprisbolaget Ryanair lägger däremot en extra avgift på 30 cent per passagerare för att täcka ETS-kostnaderna.

Kina deltar inte

Pressen mot EU är onekligen hård. Kina, USA, Kanada, Ryssland och Indien protesterar. USA har redan förlorat fallet i domstol, men utrikesminister Hillary Clinton har nyligen hotat EU-kommissionen med motåtgärder om beslutet inte hävs. EU håller fast vid att den som inte betalar för kolkrediterna åläggs en mångdubbel straffavgift.

– Det är hur simpelt som helst. Vi har stiftat en lag och utgår från att den följs, säger en talesperson för klimatkommissionären Connie Hedegaard till Business Green.

För alliansen för Kinas största flygbolag (Cata) skulle ETS innebära en extra årsavgift på 95 miljoner euro, men:

– Kina kommer inte att samarbeta med EU inom ETS, säger Catas koncernchef Cai Haibo till Reuters.

Farhågorna för ett handelskrig befästs av att Ryssland har hotat med överflygningsförbud som motåtgärd till ETS. Det vore en hopplös smäll för Finnair som satsar hårt på Asienrutterna.

– Det är möjligt att EU backar, kanske så att systemet bara gäller flygningar inom unionen. Nu gäller ETS till exempel inte för Schweiz. Om flygbolagen börjar utnyttja kryphål måste EU se sig i spegeln, säger Ihamäki.

Vit flagga

Finnair drabbas tungt av ETS eftersom alla dess flygningar börjar eller slutar i EU. Ändå kommer de hårdaste protesterna utifrån EU. Men hela branschen klagar inte. En hel hop flygbolag viftar med vit flagga som om de ville förhindra handelskriget.

Fem amerikanska bolag med Delta och United Continental i spetsen har redan lagt en 3 dollars (2,40 euro) extra avgift på sina Europaflyg. En amerikansk studie visar att amerikanska flygbolag kan vinna hela 2 miljarder euro på ETS om de överför hela kolkreditpriset på passagerarna då de får mycket krediter gratis.

Singapore Airlines investerar i bränslesnål teknik för att minska utsläppen och behovet att köpa kolkrediter, enligt airwise.com. Lågprisbolaget Air Asia X lägger ner Europarutter, delvis på grund av ETS, uppger Daily Telegraph.

I grunden ställer sig Finnair positivt till utsläppshandel som det mest kostnadseffektiva sättet att minska klimatbelastningen. Kritiken bygger på att ETS snedvrider konkurrensen.

– Branschen skulle behöva ett globalt system för utsläppshandel. Nu har EU infört sitt system medan USA, Australien, Japan och Nya Zeeland jobbar med liknande modeller. Vi riskerar att få ett lapptäcke, säger Kati Ihamäki.

Läs mer i dagens Hbl.