LEHTIKUVA / AFP PHOTO

"Dålig nyhet för kryssnings-branschen"

– En massa otur ligger antagligen bakom olyckan, men den kommer förmodligen ändå att drabba kryssningsbranschen negativt, spår branschkunnige Mikael Backman, vd för Viking Line.

Vad som orsakade den svåra grundstötningen är tillsvidare inte klart.  Per Nordström, sjöfartsdirektör vid Transportstyrelsen i Sverige anser att det underligt att den överhuvudtaget kunde hända.

– Det är väldigt märkligt. Man har fantastiskt fina navigationssystem i dag. Det verkar som om den mänskliga faktorn är med, säger han till nyhetsbyrån TT.

Mikael Backman, vd på Viking Line och med livslång erfarenhet av fartygsbranschen, tar inte ställning till hur olyckan kunde inträffa, men konstaterar att platsen där fartyget körde på grund är en smal passage mellan klippor. 

– En massa otur ligger antagligen bakom. Det krävs att flera faktorer går fel samtidigt för att gå på grund. Men besättningen gjorde helt rätt som körde upp fartyget på grundet efter grundstötningen, det hindrade att hon sjönk helt.

– Fartyg är byggda rätt lika, påpekar Backman och avfärdar därmed eventuella misstankar om att själva fartygsmodellen skulle ha varit felaktig.

Fartyget är indelat i ett antal vattentäta rum med vattentäta dörrar emellan.

Sjöfartsdirektör Nordström är förvånad över att grundstötningen fick så stora konsekvenser.
– Den här typen av fartyg ska kunna tåla en viss skrovskada utan att kapsejsa, säger han.
– Hur många indelningar det här fartyget har och hur många rum som blivit skadade vet jag inte, men minst två ska det kunna klara, säger Nordström.

Skräckslagna passagerare som räddats från fartyget drar paralleller till Titanic – som sjönk för snart 100 år sedan, den 15 april 1912.
- Titanic hade ett byggnadsfel och man körde i isen. Den här olyckan hade knappast något med fartygsmodellen att göra, säger Backman.

Skrovet revs upp
Skrovet på Costa Concordia - Costa Cruises största kryssningsfartyg - revs upp på ena sidan, fartyget tog snabbt in vatten och fick slagsida.
– Det gjorde att livbåtarna på den ena sidan av fartyget var ur bruk och därför var det tryggast att köra upp fartyget på grundet, säger Backman. 
En liknande olycka drabbade Sally Albatross i mars 1994. Även hon avvek från farleden, gick på grund, varpå botten skrapades upp. Det skedde vid Porkala och torde ha berott på att radarkartan användes felaktigt.

Fakta

Costa Cruises flaggskepp. Costa Concordia är Costa Cruises största kryssningsfartyg, 290 meter långt  och med plats för 3 700 passagerare och 1 100 besättningsmän. (jämför: Silja Symphony är 203 meter och tar 2852 passagerare

Fartyget Costa Concordia är byggt av italienska Fincantieri.
Costa Cruises är en del av Carnival Corporation som också äger till exempel Carnival Cruise Line, samt en lång rad andra rederier: Princess Cruises, Holland America Line, P&O Cruises, Cunard, Seabourn, P&O Cruises Australia.

Den andra giganten i kryssningsindustrin är RCCL, Royal Caribbean Cruiseline med världens största kryssningsfartyg i flottan, byggda på Åbovarvet av STX, ägt av sydkoreaner.