Anna-Maja Henriksson menar att en sänkning av promillegränsen inte löser grundproblemet med rattfylleri. Lehtikuva /Markku Ulander

Sänkt promillegräns delar ministrar

Polisöverdirektör Mikko Paatero föreslår att promillegränsen för rattfylla ska sänkas från 0,5 till 0,2. Justitieminister Anna-Maja Henriksson (SFP) tror ändå inte att det löser grundproblemet.

– Jag är lite förvånad över att polisen med Paatero i spetsen så starkt talar för en sänkning av promillegränsen. En sådan skulle också kräva effektiverad övervakning som äter på polisens redan nedbantade resurser.

Henriksson menar att en sänkning av promillegränsen inte löser grundproblemet, eftersom problemen är störst med dem som kört med 1,2 promille alkohol eller mer i blodet. 

– Om man kriminaliserar en handling måste det också finnas goda argument till varför man gör det.

Fler alkolås

Polisöverdirektör Mikko Paatero säger i tidningen Uusi Suomi att han hoppas att den politiska viljan att sänka promillegränsen finns. En promillegräns på 0,2 betyder i praktiken nolltolerans.

Också trafikminister Merja Kyllönen (VF) och Maria Guzenina-Richardson (SDP) säger till FNB att de är för en sänkning av promillegränsen.

Kyllönen och Guzenina-Richardson talar också för obligatoriska alkolås för alla som döms för grovt rattfylleri. Den tanken stöder Henriksson.

– Målet på lång sikt är att alkolås ska vara grundutrustning i alla nya bilar. Under tiden måste vi utvidga användningen av alkolåsen. 

Utveckla vården

Finlands Föräldraförbund kräver i ett pressmeddelande alkolås i alla bilar, inte bara för dem som har hand om skolskjutsar. 

Hur realistisk är den här tanken, Anna-Maja Henriksson?

– Det är en framtidsvision och vi talar om ett perspektiv på tio till tjugo år.

Redan när bilisten åker fast i ett blåstest och skickas på labbprov borde han eller hon få en tid till en socialarbetare.

Henriksson tycker också att alkolåsen borde bli mer regel än undantag för alla yrkeschaufförer. 

Precis som de intervjuade på A-klinikerna i artikeln intill säger Henriksson att vi måste utveckla vården för rattfulla.

– Redan när bilisten åker fast i ett blåstest och skickas på labbprov borde han eller hon få en tid till en socialarbetare.

Före jul träffade Henriksson inrikesministern och trafikministern för att diskutera hur man ska hantera rattfylleri. 

– Nu ska vi samlas igen och det är skäl att inkludera också Social- och hälsovårdsministeriet.