Foto: Lehtikuva/Kimmo Mäntylä.

Rattfylleristen i Vik väckte debatt om alkolås

Mannen som körde ihjäl en elvaårig flicka i Helsingfors på tisdagen hade åkt fast för rattfylleri minst två gånger tidigare. Påkörningen väckte en livlig debatt om alkolås.

Polisen berättade i dag om den 25-årige mannens bakgrund och bad allmänheten om hjälp med utredningen av olyckan.

Polisen hittade flickan död vid Viksvägen i Helsingfors på tisdagskvällen. Man började leta efter ett olycksoffer sedan den misstänkte mannen hemma hade berättat att han stött till en person under bilfärden. Därefter hade polisen underrättats. Ungefär samtidigt hade flickans oroliga föräldrar anmält till polisen att deras dotter inte hade kommit hem.

Polisen grep den misstänkte på hans jobb i Hertonäs. Ett alkotest visade 2,25 promille, så han misstänks nu för sitt tredje fall av rattfylleri. Utöver grovt rattfylleri misstänks han för grovt äventyrande av trafiksäkerheten.

Mannen förhördes på onsdagen, men polisen är förtegen om hur polisutredningen framskrider.

Enligt polisen hade den misstänkte kört en ljus Mazda 626 av sedanmodell från slutet av 1990-talet. Polisen ber folk som rört sig i Hertonäs och Vik om tips var den misstänkta mannen kört mellan klockan 15 och 19. Tipsen tas emot på telefonnumret 0718774435.

Påkörningen ledde till en livlig debatt och det spekulerades bland annat om att olyckan eventuellt kunde ha förebyggts med hjälp av alkolås. Alkolås är en anordning som gör det omöjligt att starta bilen om man inte ger ett rent utandningsprov.

Alkolås är för närvarande mycket ovanliga i Finland. Bara 760 personer som dömts för rattfylleri har sådana i sin bil. I Finland fälls varje år upp till 22000 personer för rattfylleri.

Två arbetsgrupper vid Kommunikationsministeriet utreder dock hur man kunde göra låsen vanligare. Den ena ska ta ställning till om alkolås ska bli ett alternativ till körförbud efter den första rattfylleridomen. Gruppens rapport väntas bli klar om några veckor.

Den andra arbetsgruppen undersöker möjligheten att införa alkolås för professionella chaufförer inom till exempel buss- och taxitrafiken.

– Omställningen skulle beröra 80000–100000 chaufförer, säger trafikrådet Kimmo Kiiski vid ministeriet.

För närvarande är alkolåsen obligatoriska bara för cirka 8000 chaufförer som har hand om offentligt bekostade skol- eller dagisskjutsar.

I Sverige är däremot redan 75000 alkolås installerade i bilar.