Kall ovisshet. Gabrielle, Isabelle, Michelle och Peter Lindholm har efter nio dagars kyla en del att säga om Fortums organisation och kommunikation. Foto: Benjamin Suomela

Nio dagar utan ström och svar från Fortum

Utan ström i nio dagar försmäktade familjen Lindholm i Bodom. Nästan. Gott om tid för att fundera på Fortums kommunikations- och organisationsproblem har Peter Lindholm i alla fall haft.

Mellan vedboden och huset löper en nedtrampad gång i nysnön. Inne i det välisolerade huset i Esbo möts man av 13-gradig värme, röklukt och en familj med pannlamporna i beredskap.

– Hej, ta inte av er skorna, säger Peter Lindholm som öppnar dörren.

Lindholms har slängt klabbar i spisen, ätit på restaurang, laddat hos grannar, duschat hos vänner, läst i mörker och ringt i onödan. Till Fortum som inget vet. Döttrarna har …delvis bott hos morföräldrarna, medan far bott hemma för att mata husdjuren och hålla uppe temperaturen en aning. Nio dagar utan internet …är inte bara tråkigt utan också omöjligt för den som IT-jobbar hemifrån.

– Mest synd är det om flickorna som fått sitt jullov förstört.

– Det är mest synd om mamma för hela hennes semester gick åt till att försöka organisera det här, säger Gabrielle Lindholm.

Ingen kundservice

Pappa Lindholm har ringt Fortum varje dag.

– De tre första dagarna kom jag inte fram över huvud taget. I fyra dagar har de påstått att de inte hittar något fel på vårt postnummer.

Fortum har per telefon upplyst om att man kan göra felanmälning via nätet.

– Men folk kommer inte åt internet om alla ledningar är av.

Lindholm har försökt få information ens via Facebook eller Twitter.

– Men Fortum skaffade en Facebooksida först efter en vecka. När jag frågade via deras Twitterfeed fick jag svar först tjugo timmar senare. Svaret löd ”vi vet inte”. Det värsta är att ingen kan ge en tidtabell för hur länge det kan tänkas räcka. Jag förstår att de måste reparera stamnätet först, men de kan inte ens berätta hur arbetsordningen ser ut.

Vem ansvarar?

Utan arbetsredskap, ljus, värme, kylskåp, varma duschar eller digitala nöjen blir det tid över till att fundera. Speciellt tankar kring Fortums ansvar och organisation har snurrat i Peter Lindholms huvud.

– Montörerna kommer och går, väntar många långa timmar och kan inte svara på några frågor. På nyårsafton kom de hit med en lyktstolpe, slängde den i diket och lämnade den där några dagar. I måndags satte de upp stolpen och tog ner en annan.

Enligt de nuvarande direktiven får Lindholms maxbeloppet 700 euro i ersättning från Fortum.

– Skadestånden är inte i proportion till skadorna de ställer till med. Vem avgör vad som är skälig ersättning när ett börsbolag kontrollerar nödvändig infrastruktur? Jag är för marknadsekonomi, men som strukturen är nu vet man inte vem som bär ansvaret i extrema situationer som den här.

Efter 197 timmar utan fick Bodomhuset ljus i går kväll.

– Sällan har vi varit lika glada över en så enkel sak, meddelar familjen.