Foto: Colourbox

Flyget tvingas till klimatanpassning

Nu måste även flyget sänka sina utsläpp av växthusgaser.

Från årsskiftet ingår flygbolagen i EU:s handel med utsläppsrätter, vilket ska minska utsläppen kraftigt till 2020. Ett resultat blir höjda biljettpriser.

–En mindre höjning blir det säkert, på grund av att våra kostnader går upp. Det gäller för alla flygbolag, säger Lars Andersen Resare, miljöchef vid SAS.

En stor andel av utsläppsrätterna, 82 procent, delas ut gratis till flygbolagen, men merparten av de resterande rätterna, 15 procent, auktioneras ut. Beroende på hur marknaden utvecklas räknar SAS med extrakostnader på cirka 15 miljoner euro per år. För kunderna kan det innebära ett utsläppstillägg på omkring 60 cent till en euro per enkelresa.

Stor minskning

Utsläppsrätterna motsvarar under 2012 totalt 97 procent av flygets medelutsläpp årligen inom EU under 2004–2006. Från och med 2013 fram till 2020 minskas det hela till 95 procent.

Det innebär i praktiken en ganska liten sänkning med 5 procent av de totala utsläppen, men om man tar i beaktande att flygresorna och flygfrakterna beräknas öka kraftigt till 2020 blir minskningen, jämfört med "business as usual", hela 46 procent eller 183 miljoner ton koldioxid per år i EU.

–Det här kommer att påskynda omställningen av flyget. Vi har beställt nya flygplan och byggt om en del av de äldre, säger Lars Andersen Resare.

–De nya flygplanen är aerodynamiskt effektivare och har bränslesnålare motorer. Tillsammans med andra åtgärder räknar vi på SAS med att minska våra utsläpp med 20 procent till 2015. Detta oavsett att trafiken samtidigt ökar.