Foto: Ksf-arkiv/Peter Johansson

I dag anländer det efterlängtade tåget

Elektrifieringen av tågbanan mellan Seinäjoki och Vasa gör att man hädanefter kan åka Pendolino ända fram till Vasa. Men de flesta passagerarna får byta tåg i Seinäjoki även i fortsättningen.

För Håkan Nordman (SFP), före detta riksdagsman, går en långvarig dröm i uppfyllelse klockan 13.25 i dag. Då ska det första Pendolinotåget bromsa in vid perrongen i Vasa och markera tågbanans elektriska renässans.

– Redan 1989 lämnade jag in en motion om saken i riksdagen, säger Nordman som numera är fullmäktigeordförande i Vasa.

Nordman var långt ifrån ensam om att lobba för den trafikpolitiska satsningen. Efter flera motgångar fattades beslutet om elektrifiering 2008. För att påskynda projektet stod Vasa och Korsholm för finansieringen och får de utlovade miljonerna av Trafikverket 2013.

– Projektet kostade 19 miljoner euro. I något skede trodde vi att det skulle uppgå till 25 miljoner, säger Nordman.

Räntekostnaderna står kommunerna för, Vasas andel är ungefär 300 000 euro per år i tre år.

Hur kommer passagerarna att märka elektrifieringen, Ari Vanhanen, direktör för fjärrtrafiken på VR?

– Vi har ökat de dagliga turerna från 16 till 20. Men själva resan mellan Seinäjoki och Vasa blir inte snabbare eftersom tågen stannar på de mind- re stationerna och den maximala hastigheten längs banan är 140 kilometer i timmen.

Trots att tidtabellerna förändras är det fortfarande bara en daglig avgång utan tågbyte mellan Helsingfors och Vasa i respektive riktning. Det enda som förändras är att passagerarna byter till ett tåg med ellok i Seinäjoki. Men alla passagerare kommer inte ens att göra det. Enligt Ari Vanhanen kommer diesellok fortfarande att användas på sträckan, speciellt för godståg men till en början även för fem av de tjugo avgångarna.

– Vi byter ut dem till ellok när det frigörs lok på annat håll. Vi planerar en beställning av hundra nya ellok. Men de nya elloken kommer inte att användas mellan Vasa och Seinäjoki.

Vilka är skillnaderna mellan gamla ellok och gamla diesellok, Ari Vanhanen?

– Elloken är energisnålare och billigare i drift för oss. De är också mer pålitliga. Men det är en myt att dieselloken skulle gå sönder lätt.

Prima räls

I samband med elektrifieringen har tågbanan förbättrats.

– Nu håller den i femtio år. Det är så lite trafik på banan, säger Kari Ruohonen som är investeringsdirektör på Trafikverket.

Enligt honom gick elektrifieringen enligt planerna, utan specialarrangemang.

– På ett ställe går ledningen på åtta meters höjd i stället för sex.

Är det möjligt att höja hastighetsbegränsningen?

– Inte så länge det finns plankorsningar. Men 140 kilometer i timmen är inte fy skam om man jämför med landsvägstrafiken.

Det är alltså stoppen i Laihela, Tervajoki, Storkyrö och Ylistaro som gör att resan drar ut på tiden.

Enligt Håkan Nordman är det en diskussion som lär bli aktuell.

– Den första reaktionen är att folk vill stiga av där de vant sig. Men tiden får utvisa hur det prioriteras i framtiden. Nu är grunden lagd för snabba turer