Favoritplats. Boris Schubatoff trivs med att köa i fåtölj. Foto: Leif Weckström.

Suget efter långsam kassa överraskade köpmännen

Snabbkassornas motsats har till köpmannens förvåning visat sig vara en succé. Vissa kunder väljer att köa för att få vara långsamma.

Sällan har en så enkel innovation fått så stor uppmärksamhet som den långsamma kassan på Citymarket i köpcentret Iso Omena. Längst bort i raden av snabbkassor och effektiva kassor står två fåtöljer för att markera att tiden inte alltid behöver vara på kort.

Boris Schubatoff som sitter i den ena fåtöljen vilar benen medan hustrun Hanna-Maria lyfter inköpen på kassabandet och betalar.

– Vi väljer alltid den här kassan. Servicen är jättebra, man behöver inte stressa. Vi är pensionärer och har gott om tid. Titta, jag har inte ens någon klocka, säger Boris Schubatoff.

Här är det tillåtet att fumla med bankkortet, växla några ord om väder och vind med personen på andra sidan bandet och – framför allt – packa ihop inköpen utan att någon flåsar en i nacken.

Det som ursprungligen skulle vara ett fem dagar långt försök ser enligt köpmannen Toni Pokela ut att fortsätta tills vidare. Han är minst sagt överraskad av att kunder till och med väljer att köa till den långsamma kassan trots att det inte finns någon kö till de andra kassorna.

– Jag har läst väldigt många marknadsundersökningar och fått mycket respons från kunder under åren. Men aldrig har det varit tal om någon som vill ha långsammare betjäning, säger Pokela.

Utvecklingsstördas dröm

Initiativet kommer från en tvärvetenskaplig forskargrupp vid Aalto-universitetet som studerat vardagen för utvecklingsstörda.

– Genom att sätta sig in i en specialgrupps behov och drömmar kan man hitta lösningar som gör livet lättare även för andra grupper, säger forskaren Reetta Maila.

Butiksbesök visade sig höra till veckans höjdpunkter för de utvecklingsstörda unga Esboborna som forskarna jobbade med. Men själva betalningen gav upphov till stress, och forskningsgruppen tog kontakt med Iso Omena för att se om någon var intresserad av ett experiment med en långsam kassa.

– Kassakön upplevs oftast som det värsta med shoppingturen. Målet var att göra den till det motsatta, till en social upplevelse, säger Maila.

Toni Pokela var med på noterna och i början av oktober dök skyltarna med "Elä hättäile", jäkta inte, upp. En kund tog en bild på den långsamma kassan med sin telefon och skickade den till en webbtidning, efter det har kassan figurerat både i tv och i press och uppmärksammats inom Keskokoncernen. Kunderna har föreslagit kölappar för att få ta det verkligt lugnt medan de väntar, och Pokela utreder möjligheterna att installera en kaffeautomat.

Enligt varuhuschef Saila Siponen har personalen uppskattat arbetspassen vid den långsamma kassan.

– De får en chans att förverkliga sig själva och kunderna är på gott humör.

Eila Mäkelä har bara en dags erfarenhet av den nya betjäningsformen men är glad över att få ta paus från den hets det vanliga arbetet innebär.

– När man sitter i snabbkassan och kön är lång är det stressigt.