KSF Medias vd Henrik Johansson. Arkivfoto.

KSF Media tvingas spara två miljoner

KSF Media, dit bland annat Hbl hör, kommer med ett åtgärdspaket på 2 miljoner euro. Det handlar både om att spara och om att öka intäkterna. Samarbetsförhandlingar startar så fort som möjligt.

Det ekonomiska läget och den moms regeringen inför på tidningsprenumerationer nästa år innebär att de flesta tidningshusen nu ser över sin organisation. Enligt Tidningarnas Förbund minskar tidningarnas upplagor när momsen höjs.

– Vi har inga andra möjligheter än att vidta åtgärder för att förhindra en drastisk försämring av vårt resultat, säger KSF Medias vd Henrik Johansson, som också är styrelsemedlem i Tidningarnas Förbund.

KSF Media har som mål att förbättra totalresultatet med omkring 2 miljoner euro.  Sparpaketet innehåller både intäktsökande och kostnadssänkande åtgärder.

– Det bygger på en helhetsbedömning där momsen beaktas negativt och en bedömning att nästa år blir kärvt, samtidigt papperskostnaderna och personalkostnaderna stiger. Vi räknar också med att distributionskostnaderna stiger.

Att momsförhöjningen på 9 procent blir av är inte spikat i sten, men Johansson utgår från att den blir av.

– Vi är ändå väldigt måna om att de åtgärder vi är tvungna att göra inte påverkar kvaliteten negativt. Budskapet är bistert men inte nattsvart. Vi ser klara möjligheter och vidtar de här åtgärderna för att säkerställa att vi kan vara konkurrenskraftiga också långsiktigt.

Det som är nytt i förhållande till tidigare sparåtgärder är att man i stället för att spara på innehåll nu ser över hur man kunde få mer intäkter, dels intäkter från digitala produkter, dels annonsintäkter. KSF media ska också ytterligare effektivisera samarbetet inom koncernen. Sparåtgärderna kommer att innebära samarbetsförhandlingar. Enligt Johansson handlar minskningen om mindre än 10 procent av personalstyrkan.

Enligt Hufvudstadsbladets chefredaktör Jens Berg är Hbl:s upplaga just nu stabil.

– Jämfört med andra tidningshus i Finland går det relativt sett bra för Hbl. Det har varit en god höst både gällande annonser och prenumerationer.

Berg kommer att se till att sparåtgärderna inte drabbar läsarna.

– Att inte tumma på kvaliteten är heligt för mig. Jag vill ändå påminna läsarna om att om man slår ut momsen per tidning handlar om någon cent mer per dag. Jag kommer att göra allt för att Hbl ska vara ett måste för läsarna.

Sylvia Bjon, huvudförtroendeman för redaktionerna vid KSF Media påpekar att de eventuella personalnedskärningarna direkt drabbar läsarna.

– Det känns inte bra. Vi har redan skurit ner hemsk mycket. Inom de senaste tre åren har vi haft tre samarbetsförhandlingar.

Eftersom 2011 har varit ett relativt bra år tycker Bjon att det känns förhastat att redan nu inleda samarbetsförhandlingar.

– Men ännu har vi inte fått en kallelse till samarbetsförhandlingar. Jag kan inte uttala mig om innehållet i sparåtgärderna ännu.

Sparåtgärder är trenden i branschen just nu. Flera mediebolag har meddelat att de måste spara.