Foto: Colourbox

Svenska piloter somnar i cockpit

Varannan svensk pilot har någon gång somnat under en flygning utan att piloten bredvid blivit varse det.

Det har till och med hänt att båda piloterna sovit samtidigt.

Nu slår Svensk pilotförening, SPF, larm mot de långa arbetspassen. En svensk pilot kan göra arbetspass på mer än 13 timmar.

Det är Svensk pilotförening som har låtit gört undersökningen efter liknande rapporter i Norge och Danmark. 1019 piloter har tillfrågats och 625 piloter har svarat.

– Piloter har noterat att de nickat till. När de vaknat till och sneglat på kollegan har de sett att även han sover, säger Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk pilotförening.

Åtta av tio piloter i undersökningen anser att de nuvarande arbetstidsreglerna utgör en säkerhetsrisk.

SOVANDE PILOTER
Flera fall de senaste åren
  • I mars 2004 somnade båda piloterna på en Airbus under en flygning från Baltimore till Denver i USA. De båda vaknade sedan flygledarna i Denver upprepade gånger skrikit och varnat att de närmade sig flygplatsen med alltför hög hastighet.
  • I februari 2008 somnade piloterna på ett plan som var på väg till Hilo på Hawaii. De missade inte bara flygplatsen, de flög dessutom förbi ön och ut över havet innan de vaknade av anropen från flygtrafik-kontrollanterna.
  • I juni 2008 blev 100 passagerare på ett Air India-plan förskräckta när de inte landade i Bombay som planerat utan fortsatte söderut. Flygledare kunde inte få kontakt med piloterna och först när man flugit förbi passagerarplanet med ett mindre plan upptäcktes orsaken: de båda piloterna sov djupt i sina stolar.
  • I oktober 2009 blev det fullt säkerhetspådrag sedan ett plan i USA passerat slutdestinationen Minneapolis i Minnesota och bara flugit vidare. Piloterna hade somnat. De vaknade och upptäckte sitt misstag först när de kommit in över grannstaten Wisconsin.
  • En SAS-pilot somnade under en flygning mellan Köpenhamn och Stockholm i februari 2011 när hans kollega, andrepiloten, var på toaletten. Den senare fick ringa på två gånger innan piloten vaknade och öppnade.

– I dag väljer en del flygbolag att frivilligt begränsa arbetstiderna, medan andra använder  de maximalt tillåtna arbetstiderna fullt ut. Vi tycker att man inte ska konkurrera på bekostnad av flygsäkerheten, säger Bo Säbb, ordförande i Svenska pilotföreningens flygsäkerhetskommitté.