Svavelosande debatt om svaveldirektiv

De finländska EU-parlamentarikerna är djupt oeniga om svaveldirektivet för sjöfarten. Det framgick klart på tisdagen då Ville Itälä (Saml) och Liisa Jaakonsaari (SDP) stod värd för en debatt om direktivet i Bryssel.

 

Direktivet befaras öka kostnaderna för den finländska exportindustrin med hundratals miljoner euro. Rederierna får nämligen lova att byta bränsle i sina fartyg eller att installera utrustning som avsvavlar avgaserna.


De strikta reglerna för svavelutsläppen ska bara gälla Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen. Finländska företag tycker att det försämrar deras konkurrenskraft.


EU-kommissionen föreslog svaveldirektivet i somras och EU-parlamentet håller som bäst på att inleda behandlingen av det.


Satu Hassi (Gröna) har fått en viktig roll i behandlingen av direktivet. Det är hon som föredrar ärendet i parlamentet.


–Det här är en av de viktigaste hälsoreformerna som EU kan genomföra. Varje år dör 50000 européer en för tidig död på grund av utsläppen från sjöfarten, sade Hassi under debatten.


Ojuste förslag

Debatten lockade många deltagare såväl från näringslivet som från miljöorganisationer runt om i Europa. Itälä, som förde ordet i debatten, tycker själv att EU-kommissionens förslag är orättvist i och med att Östersjön behandlas på ett helt annat sätt än till exempel Medelhavet.


På Östersjön sänks svavelhalten i fartygsbränslet till 0,1 procent medan bränslet på Medelhavet får innehålla 3,5 procent svavel ända till år 2020 eller 2025.


–Kommissionen har alltid kämpat mot snedvridning av konkurrensen, men med det här förslaget bäddar den för ojuste konkurrens, sade Itälä.


En talesman för transportkommissionären Siim Kallas var med i debatten och påpekade att förslaget grundar sig på en konvention som 2008 ingicks inom ramen för den internationella sjöfartsorganisationen IMO. Den kan EU-kommissionen inte ändra på.


–Vi måste röra oss på mark som kartlagts av IMO-konventionen, sade talesmannen Max Strotmann.