Foto: EPA/Andreu Dalmau

Barbie ger vika för Greenpeace

En halv miljon människor mejlade den amerikanska leksakstillverkaren Mattel efter en protestkampanj. I dag, fyra månader senare, lovar Mattel att sluta använda förpackningsmaterial gjort på regnskogsträd.

– Det är en oehörd mängd människor! De har mejlat Mattel via vårt upprop på webben, på så sätt har vi kunnat räkna antalet mejl, säger Maija Suomela, ansvarig för kampanjen mot palmolja på Greenpeace.

I juni startade miljöorganisationen en Barbiekampanj mot Mattel efter att de analyserat företagets förpackningar i laboratorium. Greenpeaces tester visade att leksaksföretaget använder produkter från cellulosa- och pappersföretaget APP (Asian Pulp and Paper) i sitt förpackningsmaterial. Enligt miljöorganisationen skövlar APP regnskog och hotar Sumatratigerns utbredningsområde i Indonesien.

Under kampanjen sågs bland annat Barbie jaga tigrar i Helsingfors. Och i Los Angeles hängde Greenpeace upp ett skynke med en bild på Ken och texten: Barbie, det är slut. Jag dejtar inte tjejer som gillar skogsskövling.

– En orsak till att Mattel nu agerar är troligen trycket från offentligheten. Om ingen ifrågasätter det gör företaget precis som de vill. Ett smart företag inser att det måste förändra sig, säger Maija Suomela.

Inga kontroversiella källor

I ett pressmeddelande meddelade Mattel att de tänker maximera användningen av återvunnet papper, att om möjligt undvika färskfiber från "kontroversiella källor" och att använda fiber från certifierade tredje parter. Företaget planerar att tillverka 70 procent av sina förpackningar av återvunnet eller hållbart material före slutet av året.

Också APP gav ut ett pressmeddelande, som The Washington Post citerar:

– APP stöder faktiskt alla trovärdiga certifieringar inom industrin. Emellertid försöker vi pressa företag till att inte begränsa sin anskaffningspolicy till ett standardmått, i det här fallet FSC, som diskriminerar produkter från Indonesien och andra utvecklingsmarknader.

FSC är en organisation där medlemmarna själva väljer om de certifierar sina skogsbruk.

– Vårt mål var att påverka skurkföretaget APP via deras kunder. Nu ska vi övervaka att Mattel håller vad de lovat, men det här är en mycket god och lovande nyhet, säger Suomela.

Greenpeace misstänker också att Disney och Hasbro anlitar APP.

Senast 2003 kampanjade miljörörelsen mot Stora Enso och Forststyrelsen i Finland. Då ansåg Greenpeace att Forststyrelsen tillåter skövling av urskog i Lappland. Kampanjen riktades mot läsare och förläggare i Tyskland, Holland och Storbritannien, med följden att författaren J. K. Rowling vägrade att låta sin kommande Harry Potter-bok att tryckas på annat än returpapper.