Foto: Karl Vilhjalmsson. När Forum bygger om försvinner Kimmo Kaivantos skulptur och de flesta restaurangerna från bottenvåningen. Juha Tiuraniemi är verksamhetsledare på köpcenterförbundet.

Knivskarp konkurrens om kunderna

Köpcentrumen bygger om och bygger till för att klara sig i konkurrensen. Shoppingoaserna kommer att satsa mer på upplevelser i framtiden, tror Juha Tiuraniemi på köpcenterförbundet.

När ombyggnaden av Forum är klar om tre år har besökarna fått två nya våningar – restauranger högst upp på Tuppens torg och butiker på våningen under de nuvarande restaurangerna.

– Vi satsar på att stärka vår nuvarande profil med mode, speciellt barnmode, och restauranger, säger köpcentrumets chef Lars Eklundh om projektet som har en budget på 57 miljoner.

För tillfället piffas shoppingcentrumen i huvudstadsregionen upp för tiotals miljoner euro.  Juha Tiuraniemi, verksamhetsledare på köpcenterförbundet Kauppakeskusyhdistys, ser ombyggnad som en tilltagande trend.

– När konkurrenterna moderniserar ökar trycket på att göra ett eget ansiktslyft.

I fjol ökade köpcentrens försäljning och kundmängd med 5,4 procent, en klart starkare tillväxt än för detaljhandeln i övrigt. Hur ser det ut i år, Juha Tiuraniemi?

– Vi vet inte ännu eftersom vi börjar samla in uppgifter först nästa vecka. Vissa månader lär ha varit bra, andra inte. Augusti var en bra månad.

Ett köpcentrum som vill växa måste vara trivsamt, enligt Tiuraniemi, ett komplement till hem och jobb. Ett ställe där man umgås med vänner och får tag på de produkter man hörde talas om i går.

– Hittills har utbudet nästan varit det samma oberoende av köpcentrum. Det beror på att de utländska kedjorna snabbt vill etablera sig.

Men det behöver inte vara så i framtiden.

– Upplevelsen är det avgörande för kunderna. Det enda utmärkande för affärerna är att deras verksamhet är beroende av betjäning, säger Tiuraniemi som kan tänka sig köpcentrum som erbjuder personliga shoppingassistenter och hälsorådgivning som banar vägen till sportaffären.

Underhållning lockar

Mika Skippari, forskare på Aalto-universitetets handelshögskola, utgår från att köpcentrumen även i framtiden vill ha ett så brett utbud som möjligt, medan underhållning och upplevelser blir dragplåster.  Äventyrsbanorna för barn som finns i anslutning till köpcentrum runt om i landet är bara början.

– Logiken går ut på att locka folk som sedan äter och gör sina uppköp i samma veva.

Skippari tror bland annat på hotell som är integrerade med shoppingmöjligheterna. Men hur det går med planerna på de stora komplexen är osäkert. För en månad sedan satte Högsta förvaltningsdomstolen definitivt tummen ner för Toivo Sukaris Ideapark i Pieksämäki med motiveringen att samhällsstrukturen splittras av alltför stora enheter.

Konkurrensen begränsas?

Juhani Pekkala som är vd för Förbundet för finsk handel är oroad över de konsekvenser ändringarna i markanvändnings- och bygglagen kommer att få.

– Miljöministeriet har sista ordet och säger nej till köpcentrum ute på åkrarna. Det betyder att kampen om tomterna närmare centrum blir större. Problemet är att det inte finns lediga tomter vilket gör de nuvarande ännu mer värdefulla. I praktiken kommer det att begränsa konkurrensen om nya aktörer inte kan ta sig in på marknaden.

Lagändringen kommer att påskynda övergången till näthandel, tror Pekkala.

– Fast den fysiska handeln förblir viktig. Vem vill köpa en soffa utan att provsitta den?

Pekkala väntar inga stora förändringar inom handeln de närmaste åren.

– Vi är redan en långt utvecklad bransch. Vårt problem är få människor och små centrum.

Men inte ens i landets största centrum vågar man ta man något för givet. Enligt Lars Eklundh konkurrerar Forum visserligen med de närliggande butikerna, men:

– Det har hänt mycket på tio år med Kampen, Stockmanns utbyggnad och City-Center. Viktigast för oss är att Helsingfors centrum förblir intressant.