Foto: Colourbox

Åländska sossar köper tv-tid i public service-bolag

Ålands socialdemokrater har som första åländska parti någonsin köpt sändningstid i det landskapsägda radio- och tv-bolaget.

– Det är propaganda och fel att radion tillåter det, menar de andra partierna.

Det handlar om fyra program på 20 minuter som ska sändas i det digitala marknätet. Programmen belyser olika samhällsfrågor och under hela sändningstiden finns texten Ålands socialdemokrater i rutan.

Politiska partier får av tradition inte sända någon form av reklam eller propagandaprogram via public service-bolag som Yle eller Svt i Sverige. Partierna är i stället strikt hänvisade till de kommersiella kanalerna. Inte heller på Åland har det tidigare hänt att något parti skulle ha köpt sändningstid av det landskapsägda bolaget.

– Det här är inte reklam, säger Pia Rothberg-Olofsson, vd för Ålands radio och tv.
– Det här är samhällsinformation som är tillåtet under förutsättning att man inte till exempel gör reklam för enskilda kandidater eller sänder partiledarens anföranden.

Socialdemokraternas partiledare Camilla Gunell vill i det här skedet inte kommentera tv-programmen utan hänvisar till en presskonferens på måndag.
Några lagliga hinder för att sälja programtid till partier finns inte i den åländska radiolagen, men den för Åland helt nya situation som nu har uppstått väcker starka reaktioner.

– Det är upprörande att utnyttja vår public service till politisk reklam. Det är ju reklam också om det formellt kallas samhällsinformation, säger lantrådet Viveka Eriksson (Liberalerna).

– Det är synnerligen olämpligt att utnyttja radion som skall vara neutral och oberoende. Tanken att göra det skulle aldrig falla mig in, det överskrider gränsen för anständighet.