Foto: Kristoffer Åberg

Gemensamma spelregler i hemmet viktiga

Användningen av internet, digitala spel och mobiltelefon ökar i och med skolan. Föräldrarna vill vara mer delaktiga och gemensamma spelregler i hemmet är viktiga.

Skolstarten närmar sig och för förstaklassarna är det mycket nytt att ta in. Skolan innebär en stor förändring för hela familjen och samtidigt som barnet blir mer självständigt är föräldrarnas närvaro och stöd viktigt.

Liisa Toukonen är planerare för ungdomsarbete vid Mannerheims barnskyddsförbund och säger att det är viktigt att barnen och föräldrarna bekantar sig med medierna tillsammans.

– Familjen borde komma överens om vilka spelregler som gäller vid medieanvändningen.

Toukonen säger att dator eller tv helst ska placeras i hemmets gemensamma utrymmen. Då kan föräldrarna lätt hålla koll på vad barnen gör utan att stå och hänga över axeln på dem.

– Det är också bra att komma överens om en tidsbegränsning, till exempel att man får spela eller se på tv lika länge som man gjorde läxor, säger Toukonen.

Ett välanvänt argument bland barnen är att ”alla andra får också göra det”. Det kan man undvika genom att tillsammans med andra föräldrar komma överens om gemensamma regler.

Toukonen rekommenderar att föräldrarna spelar ett nytt spel tillsammans med barnen för att se hurdant det är och vilken effekt de har.

– Barnen ska få vara i centrum, de får berätta vad som händer och vad som gör spelet roligt.

Leker hellre

Sjuåriga Max Lehti ska börja skolan om en vecka men är inte nervös – läsa och skriva har han kunnat redan länge. Trots att Max har en egen mobiltelefon och tillgång till dator och tv tillbringar han inte mycket tid framför maskinerna.

Pappa Tom Lehti har inte upplevt att det uppstått några problem. När Max ser på tv eller spelar är han oftast ensam, men pappa är inte långt borta.

– Max ber om hjälp då han behöver det. Ibland vill han googla något, som hur många människor det bor i Finland.

Max medger att han kan bli rädd om han ser någon skrämmande film och drömmer ibland mardrömmar.

– Vi såg på Sagan om ringen, den var helt bra men lite skrämmande emellan.

Plötsligt ringer mobiltelefonen och Max springer för att svara. Det visar sig vara en telefonförsäljare och pappa Tom tar snabbt över telefonen.

– Det är ju fint att försöka sälja till en sjuåring, säger han.

Max sitter framför datorn och navigerar vant omkring på internet för att visa ett spel. Han vet också vilka sidor han ska hålla sig till.

Ibland fastnar Max framför något spännande spel.

– Angry Birds är roligt och jag kan spela det ganska länge. Det går ut på att skjuta ner fåglar och apor, förklarar han.

Hos familjen Lehti har det inte hittills behövts några regler.

– Vi skulle nog ha begränsningar om det fanns behov. Vi får se hur det blir när skolan börjar, säger Tom.

Än så länge tycker Max mer om att boxas och simma.

Telefonmobbning vanlig

Enligt undersökningen Barnens Mediabarometer 2010 har 82 procent av sjuåringarna en egen mobiltelefon. Orsaken är att föräldrar vill kunna få kontakt med barnen då de är i skolan. Telefonen kan dock skapa problem, säger Liisa Toukonen.

– Mobiltelefonmobbning blir allt vanligare. Barnen tar till exempel bilder på kompisar, redigerar dem och skickar vidare. Ungefär vart femte barn har upplevt mobbning genom telefon.

Medieanvändningen i skolorna har ökat men det ska inte vara något tvång. Hur mycket barnen får lära sig om till exempel internet varierar från skola till skola.

– Därför måste föräldrarna också ta ansvar och vara delaktiga i medieuppfostran, säger Toukonen.