Foto: Colourbox

Godisaccisen syns i åtgången

Accisen på sötsaker som infördes vid årsskiftet har minskat godisförsäljningen.

Vd:n för Fazer Konfektyr Tom Lindblad beräknar att den totala sötsaksmarknaden rasade med 5–6 procent under årets första halva jämfört med motsvarande period i fjol.

Pandas vd Kari Harila uppskattar nedgången till "flera procent".

– Det är svårt att komma med exakta siffror men effekterna av accisen ser ut att bli ännu större än vi befarade, säger Harila.

Han får inte medhåll av Halvas vd Jean Karavokyros, som anser att det är för tidigt att försöka bedöma verkningarna av accisen.

Godisföretagen är rädda för att en höjning av accisen ska försämra deras utsikter ytterligare. I det nya regeringsprogrammet ingår accishöjningar för till exempel sötsaker, alkohol och bränslen.

Godisproducenterna anser att planerna är orättvisa. Lindblad och Harila säger att sysselsättningen i branschen blir lidande om accishöjningarna minskar godisåtgången.

– Regeringens linje är överraskande och den oroar oss. Vi är en viktig arbetsgivare i Mellersta Finland och det känns oskäligt om beskattningen skärps ytterligare.