Lehtikuva/Roni Rekomaa

Nya förhandlingar i flygledarkonflikten

Parterna i flygledarkonflikten bänkade sig kring riksförlikningsman Esa Lonkas bord klockan 13. Flygledarnas ordförande beskrev stämningen som konstruktiv men arbetsgivarsidan efterlyste rimlighet i arbetstagarnas krav.

– Endera tvingas vi konstatera att positionerna är allt för långt från varandra, eller så kommer vi till att det finns förutsättningar för en kompromiss. Men det skulle kräva att Flygledarförbundet visar förmåga att fatta beslut och inser att de inte kan få allt, säger vice vd:n för Servicebranschernas arbetsgivare PALTA, Harri Hietala inför förhandlingarna.

Flygledarförbundet och PALTA har snickrat på ett nytt kollektivavtal sedan det förra löpte ut den 28 februari. Stötestenarna har varit många, bland annat har arbetstagarna och arbetsgivarna inte lyckats nå samförstånd om medellönen inom branschen. PALTA har sagt att lönen i medeltal ligger kring 7 000 euro per månad medan Flygledarförbundet talar om en lön på mellan 3 000 och 3 500 euro för nyanställda och mellan 4 300 och 5 800 euro för dem som arbetat femton år i branschen. Lönetilläggen kan enligt arbetstagarna ligga mellan 5 och 30 procent.

Dessutom grälar parterna om vilka anställda som ska beröras av kollektivavtalet och hur pauserna under arbetsskiftena ska ordnas. Enligt Flygledarförbundet är pauserna viktiga ur flygsäkerhetsperspektiv och man ondgör sig över att det inte finns några avtalsbestämmelser om pauser, endast rekommendationer. Arbetsgivarens effektiveringsåtgärder har enligt flygledarna börjat göra situationen ohållbar.

Vill undvika strejk

Flygledarförbundets ordförande Antero Utunen säger att man under söndagens resultatlösa förhandlingar gick igenom alla stridsäpplen och att man i dag fortsätter diskussionen i en konstruktiv stämning.

– Vi har lagt alla frågor på bordet och det är upp till riksförlikningsman Esa Lonka att bestämma om det finns förutsättningar för ett förlikningsförslag.

Strejkprogram
  •  Om dagens förhandlingar blir resultatlösa inleder Flygledarförbundet en punktstrejk i morgon mellan klockan 6 och 8 på alla Finavias 25 flygplatser.
  •  Punktstrejkerna fortsätter på torsdag mellan klockan 14 och 16, därefter den 10.8 klockan 14–16 och 12.8 klockan 06-08.
  • Om parterna ännu efter det här inte nått samförstånd fortsätter punktstrejkerna enligt veckoprogrammet måndagar mellan 06 och 08, onsdagar mellan 14 och 16 samt fredagar mellan 06 och 08.
  •  Finavia strävar efter att alla flyg ska kunna lyfta trots punktstrejkerna men varnar för att en del kan bli försenade. Resenärerna uppmanas komma till flygplatserna i vanlig tid.

Han hoppas att flygpassagerarna ska visa förståelse om en strejk trots allt inleds.

– Vi har medvetet gått in för punktstrejker i stället för längre strejkperioder. Med punktstrejker kan vi minimera olägenheterna för passagerarna. En del förseningar kan uppstå men alla flyg borde avgå. Vårt mål är att nå ett avtal, inte att strejka.

Arbetsgivarsidans Harri Hietala tror inte att en strejk skulle få något större förstående bland medborgarna.

– Flygledarna är en liten arbetstagargrupp som har en nyckelposition. Deras utbildning är dryga två år och den bekostas av arbetsgivaren. Så det är upp till var och en att fundera på om den här gruppen är förtjänt av betydligt större lönepåslag än vad som är det vanliga på arbetsmarknaden just nu.