Förändring. Turister vill se valar, inte äta dem. Foto: Lehtikuva

Turism kan tvinga bort valköttet från tallrikarna i Island

Turisterna hojtar av iver då ett stort svart huvud sticker upp ur vattnet–samtidigt håvar Island igen in pengar på turistnäringen. En del islänningar anser att det är dags för den växande valturismen helt ersätta valfångsten.

Småskalig valsafariverksamhet inleddes på Island på 1990-talet. I dag lockar valarna tiotusentals besökare varje sommar. För fem år sedan beslöt Island att återuppta kommersiell valfångst efter ett avbrott på 20 år, vilket väckte irritation i turistnäringen.
– Valfångsten skadar vår verksamhet. Den är också onödig, säger Hördur Sigurbjarnason.
Han äger ett företag som för ut turister för att se valar utanför den nordisländska byn Husavik. Hördur är övertygad om att det inte finns någon efterfrågan på valkött.
Andra ser valturismen som en gastromisk utflykt, där turisterna först får se djuren och sedan äta dem. En del av turisterna som kommer till Island besöker restauranger för att smaka på val efter att ha varit på valsafari, försäkrade Islands representant för Internationella valfångstkommissionen IWC, Tomas Heider.
Den internationella djurskyddsorganisationen IFAW svarar att många turister endast äter valkött för att de tror att det är traditionell isländsk mat. I dag äter endast fem procent av islänningarna valkött regelbundet.

Liten marknad
Ordföranden för Islands turismförening Arni Gunnarson håller med om att valfångsten ger Island en dålig stämpel, vilket inte hjälper landets hårt drabbade ekonomi. Island och Norge är de enda länderna som fortfarande tillåter kommersiell valfångst.
– Det är enkelt: Valturism ger mer inkomster än valfångst, säger Arni.
Valfångarna uppger att deras inkomster är stabila, men att marknaden är liten. Bland annat EU förbjuder import av valkött.
En del av den isländska fångsten går till Japan, men den expertmarknaden har lidit av tsumanin i mars.
Trots det ser landets största valfångstföretag Hvalur positivt på framtiden.
– Efterfrågan har minskat, men den kommer att öka på nytt, säger företagets direktör Kristjan Loftsson.

Valturismen växer i hela världen
Valsafariarrangören Hördur säger att valarna lockar många utlänningar till Island. Hans företag har årligen 30000 kunder, de flesta av dem från utlandet.
Säsongen börjar i april och fortsätter ända till oktober.
Island är inte det enda landet som lockar turister med valar. Enligt en undersökning genererade valturismen intäkter på 1,4 miljarder euro globalt 2009. Branschen förutspås växa med tio procent om året.