Grafik: Mikael Bobacka

Ja till samarbete – få konkreta idéer

De flesta inom mediebranschen förhåller sig öppna till någon sorts gemensam nyhetspool. Men exakt hur samarbetet ska se ut är ännu öppet.

Diskussionen om samarbete har dykt upp förut men nu finns ett helt nytt läge för att på allvar ta itu med frågan. Ekonomiskt kärvare tider, hotet om att momsbelägga tidningarna och nya chefredaktörer som överför idéer mediehusen emellan är några av orsakerna.

HSS-koncernen var först med att för fem år sedan inleda ett samarbete tidningarna emellan och KSF Media gick senare en liknande väg.

Nu är frågan om hur ett samarbete med Svenska Yle kan se ut.

Svenska Yles direktör Annika Nyberg Frankenhaeuser och Patrik Stenvall, deskchef på HSS Media och styrelseordförande för de finlandssvenska tidningarnas samarbetsorgan Svensk Presstjänst (SPT) diskuterade förra veckan möjligheterna att inleda ett samarbete mellan etermedierna och pressen. Tanken är att SPT kunde vara en plattform för att kanalisera nyheter från de olika finlandssvenska medierna inklusive Svenska Yle.

– Ingen av oss klarar av att bevaka hela Svenskfinland och alla regioner dygnet runt. Men man kan åtminstone komma närmare målet genom samarbete, och därmed höja kvalitetsribban inom journalistiken. Det skulle gagna alla konsumenter. Men det ett samarbete får inte leda till att det låter lika i alla strutar, säger Frankenhaeuser.

Hon tänker sig en gemensam neutral nyhetspool som bidrar med det senaste som har hänt eller ska hända. Mediehusen kunde sedan gå vidare med poolens arbete på sitt sätt och ställa sina egna följdfrågor.

– För att det skulle kunna fungera måste alla vara med och skjuta in resurser. Jag har ännu inte funderat på formen, men SPT kunde vara en bas som kunde kanalisera materialet. Första steget är att gemensamt besluta om en vettig idé, sedan kan man gå vidare.

Svårt samarbeta om lokalt

Enligt Patrik Stenvall kan ett utredningsseminarium, där alla representanter för de finlandssvenska medierna gemensamt diskuterar frågan, bli aktuellt i höst.

– Samarbete innebär inte ett hot, det blir garanterat en styrka. Något kommer att ske, men vi måste utreda om det finns en risk för att bevakningen blir för ensidig, säger Stenvall.

– De gränssnitt man måste beakta är dels STT och FNB och dels Yle och Svenska Yle och hur ett samarbete i praktiken är möjligt och hur nära man vågar släppa in konkurrenten, säger Frankenhaeuser.

Tanken om ökat samarbete får medhåll av många andra i mediebranschen även om visionerna varierar något.

Barbro Teir, vd för Söderströms förlag och medlem i HSS Medias styrelse efterlyser nya synergieffekter mellan mediehusen men ser ändå en viss problematik i det.

– Risken är helt uppenbar för att tidningarna kan bli för likriktade och att mångfalden får på pälsen. Ett annat problem är att tidningarna är kommersiella medan Rundradion har ett public service-uppdrag att fylla, säger Teir.

I dagens läge måste man enligt henne koncentrera sig på det extremt lokala och det extremt globala.

– När det gäller det lokala har jag svårt att se vilka synergierna kunde vara eftersom det är här tidningarnas trumfkort finns, men när det gäller det globala finns det möjlighet till vinst, säger Teir.

Minister Ole Norrback utarbetade redan för 20 år sedan en idé om ett samarbete mellan de finlandssvenska medierna, men på den tiden väckte förslaget stort rabalder och en del såg det som lika med journalistikens död.

– Jag håller fast vid att tidningarna borde behålla sina namn och sin lokala bevakning men däremot kunde en del av sport-, kultur-, ekonomi- och utrikesbevakningen vara gemensam. Det här skulle göra alla tidningar tjockare, säger Norrback.

Enligt honom är det lokala viktigt men han efterlyser mer satsning på också internationella ärenden.

– En gemensam medieportal för vissa frågor kunde vara vettig. De svenska tidningarna konkurrerar främst med de finska, samarbete är det enda sättet att bli mångsidigare, säger Norrback.

Däremot behövs en naturlig konkurrens mellan Svenska Yle och en gemensam stark finlandssvensk sida, anser han.

Geo Stenius, tidigare ordförande för Finlands svenska publicistförbund, förhåller sig mer kritisk till ett samarbete.

– Det är viktigt med olika infallsvinklar och det är synd om det mångfalden försvinner och debattkulturen kan bli lidande. Tanken om samarbete har mer att göra med ekonomiska realiteter än journalistiska, säger Stenius.

Artikelpool bra

Torbjörn Kevin, ledarskribent på Åbo Underrättelser, ser det som positivt att tre chefredaktörer byter mediehus och därmed kan medföra nya vindar till respektive nya bolag.

– Även om alla skulle inleda ett samarbete i de så kallade basnyheterna skulle vi ändå vara en liten spelare på mediefältet. Däremot skulle en artikelpool där man kunde plocka artiklar och publicera dem förutsatt att man själv också bidrar med material. Här kunde också Yle vara med, säger Kevin.

Kevin ser inga risker med samarbete, tvärtom kunde det lösgöra resurser för att koncentrera på att producera mera eget material.

Argumentet att frigöra resurser för grävande journalistik framförs av många andra. Camilla Berggren, nyutnämnd chefredaktör för Vasabladet, har goda erfarenheter av samarbete mellan två olika lokaltidningar under sin tid som chefredaktör för Östra Nyland. Också hon efterlyser effektivt samarbete för att kunna satsa på kvalitet.

– Det är allvar nu och det måste vi inse. Konkurrensen är med dem som inte läser tidningar, inte tidningarna emellan. Man kan samarbeta överallt där det går, men man får inte riskera sitt eget varumärke, säger Berggren.