Foto: Leif Weckström. Sjundeå kommunfullmäktiges ordförande Rabbe Dahlqvist säger att de svenskspråkiga skulle ha haft mera tyngd i förhandlingarna med Lojo om Ingå varit med.

Nya regeringen pressar Sjundeå och Ingå

I regeringsprogrammet sägs att kommuner ska bildas kring naturliga pendlingsområden.

I september kommer Sjundeå att ställas inför ett ultimatum. Ska den lilla kommunen gå samman med stora Lojo eller tills vidare förbli självständig?

Över sommaren finslipas planerna, eller egentligen avtalen, om hur den nya kommunen som går under arbetsnamnet Nya Lojo ska se ut. Nummi-Pusula är i samma situation medan Karislojo redan tidigare har bestämt sig för att ansluta sig till Lojo.

I det nya regeringsprogrammet sägs det att kommunsammanslagningar ska grunda sig på regionens naturliga pendlingsområden. Sjundeås naturliga pendlingsområde är utan tvekan mot Kyrkslätt, Esbo och Helsingfors. Inte alls mot Lojo.

Sjundeå kommunstyrelses ordförande Arto Penttinen (Saml) tror inte att regeringsprogrammets skrivelse har någon större betydelse för Nya Lojo.

– Det här är knappast någon villkorslös befallning utan en riktgivande beskrivning av hur en fungerande kommun kan se ut. I övriga Finland fungerar skrivelsen bättre medan vi här utanför metropolområdet inte alla kan blicka mot Helsingfors.

– Det här är en av de klokaste formuleringarna i hela regeringsprogrammet, säger Ingås kommunstyrelseordförande Kristian Jernström (Saml).

Ingå hoppade tidigare av tåget mot Lojo och jobbar tills vidare för att klara sig självständigt. Om Sjundeå i höst går med i Nya Lojo kommer Ingå att bli kvar rätt ensamt. Därför hoppas många Ingåbor att Sjundeå drar sig ur Nya Lojo så att i stället Ingå och Sjundeå i framtiden kunde slå sina påsar ihop.

– Det är naturligt att planera kommunerna kring hur människorna rör sig. Om Sjundeå blir Nya Lojo kommer vi till exempel att bli ensamma kvar som försvarar kustbanan, säger Kristian Jernström.

Regeringsråd Auli Valli-Lintu på Finansministeriet vill inte i det här skedet spekulera om vad skrivelsen i regeringsprogrammet kommer att innebära i praktiken.

– Vi måste vänta på regeringens noggrannare kriterier i slutet av året för att kunna tyda vad ”naturliga pendlingsområden” betyder.

Formuleringen om naturliga pendlingsområden är en del av regeringsprogrammets betoning på att kommunerna själva ska bilda en naturlig enhet och inte bestå av olika samarbetsmodeller.

– En vilja att skapa starka självständiga primärkommuner och komma ifrån olika samarbetsformer mellan kommunerna är tydlig i regeringsprogrammet, säger Auli Valli-Lintu.

Arto Penttinen menar att det inte går att fästa så stor vikt vid skrivningen eftersom Sjundeås naturliga pendlingsområde inte stannar i Kyrkslätt.

– Vårt pendlingsområde ligger inte så mycket i Kyrkslätt som i Esbo och Helsingfors.

Kyrkslätt och Sjundeå har tidigare haft planer om samgång men kommunfullmäktige i Kyrkslätt röstade i fjol ner styrelsens förslag att gå vidare med planerna.