Foto: Leif Weckström

Han ser Finland …3.0 i kristallkulan

Att Finland tvingades brottas med att få ihop sin nya regering var varit mycket nyttigt, säger USA:s Finlandsambassadör Bruce Oreck. – Nu talar folk om politik och engagerar sig mer än tidigare. I svallvågorna av det här föds nya och stora idéer.

President Barack Obamas man i Helsingfors är kroppsbyggaren som odlar bin och grönsaker på ambassadens tomt invid Brunnsparken. Bruce Oreck är stolt över att ambassadörsparet var först i stan med att anlägga en biodling inne i centrum. Förra årets skörd var 40–50 kilo honung.

– Vi odlar den svarta nordiska rasen, Apis mellifera på latin. Den borde vara Finlands nationaldjur eftersom bina är överlevare, precis som finländarna. De är tuffa, uthålliga och hårt arbetande. Men också ganska lugna.

Ambassadör Oreck tar emot Hbl med sin Ipad under armen och börjar spontant filosofera över vilken föränderlig värd vi lever i.

– Allt vi trodde att vi visste ställs på huvudet. Se bara på vad som händer i Mellanöstern. Eller ta den här, säger Oreck och lyfter sin Ipad.

– För ett år sedan fanns den knappt och vissa hävdade att ingen behöver den. Men bara det första året såldes 17 miljoner exemplar. I den kan jag läsa tidningar från hela världen och Al Gores senaste bok. Det här är det nya normala.

Enligt Oreck genomgår också Finland en omvälvning, ”från version 2.0 till 3.0” som han uttrycker det. Saker och omständigheter som varit rådande i decennier kommer inte att fungera i framtiden, säger han.

– Kineserna är 1,3 miljarder och indierna över 1 miljard. De har skalfördelar, billigare arbetskraft och kanske inte samma miljökrav. De kan spela ut vem som helst, inte bara Finland. Den tiden är förbi när Finland var ett slutet system med en likaså sluten marknad.

Hur ska då Finland klara sig i den förändrade omvärlden?

– Ni har en lång historia av välkonstruerade produkter och utmärkt design, och är vana vid en exportekonomi. Det här är färdigheter man inte förvärvar i en handvändning. Men jag tror att de inte betonas tillräckligt. Det finns en stolthet i den finska ödmjukheten, vilket är bra, men det finns en gräns för allt. Om ingen vet om dig och dina produkter spelar det ingen roll hur bra de är. Men jag tror att också finländare kan lära sig att bli stora marknadsförare.

– Rädslan att misslyckas är något vi amerikaner inte förstår. För att nå fram måste man ta risker och inse att misstag är en del av framgången. Jag brukar säga att den perfekta bilen i USA har stor vindruta, stor motor och inga backspeglar. Vi vill ha bra sikt framåt, köra hårt men inte se bakåt.

Du säger att Finland går mot version 3.0. Jag tror att många tvärtom ser Sannfinländarnas framgång i riksdagsvalet som ett steg bakåt, mot mindre öppenhet.

– För det första: valet var en enorm framgång på så sätt att över 70 procent röstade. Demokratin överlever när folk röstar. Att Finland har brottats med att få ihop en regering har varit mycket nyttigt. Nu talar folk om politik och engagerar sig. I svallvågorna av det här föds nya och stora idéer.

– Jag tror att Sannfinländarna, precis som Tea Party-rörelsen i USA, är en manifestation av att folk känner sig obekväma med förändringar. De längtar tillbaka till gamla tider när allt var enklare. Det kan vi förstå, men vi kan inte gå bakåt. Att dra sig undan från världen, bakom sina egna gränser är en dålig sak för Finland och för världen. Det tar dig bort både från idéernas och från produkternas marknadsplats.

Fast Nokia hängde inte riktigt med i omvärldens snabba förändringar.

– Att Nokia har backat beror inte på brist på kompetens eller kreativitet. Nokia gjorde utmärkta apparater men slutade lyssna på kunderna. Det samma gjorde amerikanska General Motors, världens största biltillverkare. För fem år sedan sade deras vd att elbilen är en dum idé som saknar framtid. I dag jobbar alla tillverkare med elbilar, också GM. Men så blev GM också bankrutt, man fick slänga ut den gamla ledningen och starta om med folk som lyssnade på kunderna.

Hur tror du att de olika företagskulturerna i finländska Nokia och amerikanska Microsoft ska kunna samsas?

– Partnerskapet är en utmärkt väg för Finland att komma igen med ett mera amerikanskt sätt att gå ut på marknaden. Amerikanerna är inte de som uppfinner allt, men vi är bra på att marknadsföra, sälja och distribuera över hela världen. Nokia-Microsoft utgör en synergi som har all potential att lyckas bara parterna lär sig dansa med varandra. Vi får se hur det går.

Ett annat aktuellt finsk-amerikanskt projekt är ett Guggenheim-museum i Helsingfors. Vad anser du om planerna?

– För mig skulle ett Guggenheim-museum vara ett utmärkt sätt att kombinera den kulturella hängivenhet som finns i Helsingfors med Guggenheims världsomspännande förmåga att tala till konsumenten. För att hitta nya grupper av besökare gäller det för Helsingfors att erbjuda nya saker. Ett Guggenheim-museum skulle innebära både kulturella och ekonomiska möjligheter och är en investering som har potential att betala tillbaka sig mångfalt. Jag är en stark anhängare av idén, men lämnar förstås över beslutet till stadens ledare.

Hur skulle du karakterisera relationen mellan Finland och USA?

– Utmärkt, inga problem. Finland är en utmärkt partner, klar och pålitlig. Det betyder inte att vi har samma åsikt i alla frågor men det ska vi inte heller ha. Men vi vet var vi står och att vi kan lita på varandra.

Du sade i en tidigare intervju att du ska bjuda in president Obama till Finland. Har planerna framskridit?

– Jag träffade Barack Obama i Vita huset i januari och frågade när han ska komma till Finland. Men han sade: det är för kallt. Jag kunde ha hävdat att sommaren i Finland är varm, men USA:s president är inte precis den man börjar argumentera mot. En vecka senare besökte jag Ilomants med min fru. Det var –38 och jag sade till mig själv: presidenten hade nog rätt.


PROFIL
Bruce J. Oreck
• USA:s ambassadör i Finland sedan hösten 2009. Utnämnd av president Barack Obama.
• Ålder: 58 år.
• Född och uppvuxen i New York. Har bott flera år i New Orleans och Colorado.
• Familj: Frun Cody Oreck, två döttrar. Hunden Deckerd.
• Utbildning: Doktor i juridik specialiserad på skatter. Har representerat flera av USA:s största företag. Har skrivit flera böcker om beskattning.
• Grundade tillsammans med sin fru organisationen Zero Carbon Initiative år 2003 vars mål är att minska koldioxidutsläppen.
• Intresse: Är kroppsbyggare som flera år vunnit delstaten Colorados body building-mästerskap. Tidigare boxare. Mineralsamlare. Miljöfrågor och gröna värden.