Foto: All over press/EPA/How Wee Young

Kina stärker greppet om omstridda hav

Kinas första hangarfartyg bidrar till att äka spänningen i det eldfängda Sydkinesiska havet.

En av världens sämst bevarade hemligheter bekräftas nu av stabschefen för Folkets befrielsearmé, general Chen Bingde: Kina bygger i hemlighet ett hangarfartyg. Det spekuleras om att det kan sjösättas redan i år, men Chen uppger endast att det inte är färdigt ännu.

– Alla stormakter i världen har ett hangarfartyg, inklusive alla permanenta medlemmarna av säkerhetsrådet, säger Chens andreman Qi Jiangou i samma intervju med en Hongkongbaserad dagstidning.

Ett hangarfartyg öppnar helt nya möjligheter att projicera militär makt över ett stort havsområde. Såsom det omstridda Sydkinesiska havet, där Kina, Filippinerna, Vietnam, Brunei och Malaysia har vitt skilda åsikter om var territorialgränserna går.

– Vi står inför många hot ute till havs. Ögrupperna i Sydkinesiska havet, Taiwansundet, Östkinesiska havet, Gula havet, säger Qi.

Territoriella anspråk

Kina hävdar allt mera bestämt sina anspråk på omstridda territorier i Sydkinesiska havet och Östkinesiska havet. I slutet av maj konfronterade tre kinesiska patrullbåtar ett vietnamesiskt oljeletningsfartyg och i mars var ett filippinskt oljefartyg involverat i en motsvarande incident i det oljerika Sydkinesiska havet. I höstas kolliderade en kinesisk trålare med en japansk patrullbåt nära de omstridda Senkaku/Diaoyu-öarna i Östkinesiska havet.

– Kina vill allt mer och mer ha kontroll över sina egna farvatten, men vi ska inte bli för paranoida gällande Kinas växande expansionism. Kina håller fortsättningsvis sina diplomatiska kanaler öppna, säger Bernt Berger, äldre forskningsdocent vid programmet för Kina och global säkerhet vid fredsforskningsinstitutet i Stockholm (Sipri) till Hbl.

Avskräckande symbol

Grannländerna följer med oro Kinas upprustning och USA bekymrar sig över att förlora sin militära hegemoni i Stilla havet. Hökarna i USA som varnar för Kinas växande makt glömmer lätt att USA spenderar tio gånger mer på sin militär varje år – och att USA har inte ett utan elva toppmoderna hangarfartyg som patrullerar världshaven.

– Ett hangarfartyg symboliserar din flottas styrka. Det är en avskräckande symbol: bråka inte med mig. Försök inte domdera med mig, säger den pensionerade kinesiska generalen Xu Guangyu till BBC.

– Det är anmärkningsvärt att Kina inte redan har ett hangarfartyg.

Hangarfartyget i fråga är ett gammalt sovjettida hangarfartyg av klassen Varjag som aldrig färdigställdes och som Kina köpte av Ukraina 1998, under förevändningen att det skulle byggas om till ett flytande kasino i Macao. I stället har Kina i tysthet renoverat det till att vara stridsdugligt och lämpligt för kinesiska stridsplan på ett skeppsvarv i hamnstaden Dalian.

– Det är inte ett särskilt modernt hangarfartyg och kan absolut inte motsvara USA:s state of the art-militära teknologi. Jag tror inte Kina vill konfrontera USA, utan snarare kontra USA:s förmåga att begränsa Kinas frihet att agera, säger Berger.

Vill projicera makt

Kina har satsat på att modernisera sin militär under de senaste åren. Nyligen gav Kina ut bilder på sitt nya radarosynliga stridsplan J-20 och kineserna förmodas utveckla ett nytt slags kryssningsrobot som ska kunna hota amerikanernas hangarfartyg. Kina bygger i rasande takt toppmoderna kärnvapenbestyckade missilubåtar av Jin-klass och tystgående Yuan-dieselelektriska ubåtar som är designade för att kunna smyga sig på amerikanska hangarfartyg.

– Hangarfartyget är en del av Kinas målsättning om att Folkets befrielsearmé ska kunna försvara kommunistpartiets intressen utanför Kina, säger Rick Fisher, analytiker på tankesmedjan International Assessment and Strategy Center i USA till BBC.

– Kina vill före 2020-talet ha en militär som kan allokeras globalt och som vid behov kan utmana amerikanska intressen.