Stadsbussen i Mariehamn basunerar ut att den drivs på biobränsle av fiskrens.

Fiskrens sätter fart på stadsbuss i Mariehamn

Fiskrenset gavs tidigare åt minkar och rävar. Nu förädlas det till biodiesel som en av stadsbussarna i Mariehamn kör på. Det går utmärkt och luktar inte stekt strömming som bussbolaget befarade.

Biodieseln framställs av Storfjärdens fisk i Eckerö som drivs av Sixten Sjöblom. Råvaran är inälvorna av den fisk som odlas och rensas vid företaget. Sixten Sjöblom säger att man i företagets ungdom grävde ner allt fiskrens. Sedan kom strängare ­bestämmelser och renset togs till vara och såldes som foder åt djur i bur.

För två år sedan inleddes en ny era. Då började företaget framställa biodiesel som en utmaning och ett experiment. Hittills har biodieseln använts enbart för företagets egna fordon men nu har man fått en extern kund, bussbolaget Röde Orm som driver stadsbussarna i Mariehamn och sightseeing-tågen som kör runt i staden sommartid.

Ulf Grüssner vid Röde Orm säger att man nu kör tågen och en av företagets bussar på fiskbränslet som levereras till bussgaraget i behållare på tusen liter. Bränslet blandas inte ut utan används till hundra procent i tankarna och bussen går fantastiskt bra.

– Till och med bättre än på fossil diesel. Bussen har automatlåda och den växlar inte lika ofta när man kör på biodieseln. Det är mer energi i den, säger Grüssner.

Lokalproducerat

Bussens motor har inte byggts om på något sätt för att tåla biodieseln. Det går bra ändå. Det går också bra att utan vidare åtgärder växla mellan biodiesel och fossil diesel.

– Förbrukningen är ungefär den samma, 4 liter på tio kilometer. Kostnaden är också den samma för oss, vi vinner ingenting ekonomiskt. Däremot är miljön en vinnare, säger Grüssner och räknar upp några argument.

Biobränslet är lokalproducerat och koldioxidneutralt. Utsläppen innehåller inte svavel och mängden farliga partiklar är lägre jämfört med fossil diesel. Man kan också framställa biobränsle av exempelvis raps- eller palmolja.

– Men då måste man först odla och sedan skörda eller hugga ned. Fiskrenset uppstår ändå. Det är ingenting som framställs enkom för att få biobränsle, säger Grüssner.

Proteinet svårsålt

Sixten Sjöblom skulle gärna göra biodiesel av allt fiskrens på Åland. Men då uppstår ett problem som måste lösas:

– Vad ska man göra med allt protein som blir kvar när oljan tagits till vara? Det finns massor på marknaden och är svårsålt till ett vettigt pris.