Konsumenter känner sig lurade av elförsäljare

När telefonförsäljaren från Market Energia ringde och erbjöd ett nytt och billigare elavtal, tyckte Gun Lindström att erbjudandet lät riktigt bra.

– Det var en rikssvensk röst som ringde hem till mig en kväll och sade att bolaget är nytt på marknaden, säger hon.

Ett tag efter samtalet hade Market Energia sagt upp Lindströms gamla avtal med Helsingfors Energi och skickade den första räkningen. Sedan kom en till inom kort.

– På båda räkningarna står det att följande kommer i maj.

Lindström blev konfunderad och försökte ringa upp företaget, men nådde aldrig längre än till telefonsvararen. Dels undrade hon över de dubbla räkningarna, dels över att elpriset inte alls var lägre än vad det gamla bolaget hade debiterat.

– Men det går ju inte att få tag på någon för att säga upp avtalet per telefon, jag har ringt minst tio gånger, säger hon.

Hundratals klagomål

I början av veckan slog Konsumentverket näven i bordet och gick ut med att bolaget handlar olagligt.

– Klagomålen till oss och till konsumentrådgivningen är snart 600 stycken. Vi har aldrig sett något liknande, säger Konsumentverkets jurist Jukka Kaakkola.

Konsumentverket kritiserar elbolaget på flera punkter: bolaget har debiterat för elen i förväg, räkningar har skickats ut i annan takt än vad som avtalats och de som sagt upp sitt avtal har fått räkningar på posten också efter det.

– Om elräkningen för augusti skickas redan i april gör konsumenten rätt i att dra öronen åt sig, säger Kaakkola, och tillägger att det inte alls är sagt att konsumenten får sin el enligt avtal om några månader.

Konsumentmyndigheterna har uppmanat bolaget att åtgärda problemen redan för flera månader sedan utan att något hänt.

"Inget olagligt"

På Market Energia är vd Håkan Gustafsson upprörd över kritiken.

– Konsumentverket borde reda ut varför de säger att vår förskottsdebitering är olaglig. Jag undrar över hur man går ut så här i medierna. Vi har bett justitieombudsmannen utreda Konsumentverkets agerande.

Hur se då Market Energia på frågan?

– Att vi säljer el till kunder och debiterar i förskott, säger Gustafsson.

Varför har ni skickat ut räkningar med så korta mellanrum?

– Under vintern har vi fakturerat ett för lågt pris och sedan har vi gjort priskorrigeringar. Det beror på att elpriset fördubblats sedan slutet av förra året och att den kalla vintern har ökat hushållens elförbrukning med 25–30 procent.

Gustafsson säger att det är fullt möjligt för ett elbolag att skicka ut räkningar varje vecka ifall bolaget vill.

– Men från maj övergår vi till månadsdebitering.

Gustafsson är lätt irriterad på publiciteten kring sina elaffärer och säger att det här är det enda sätt hans bolag kan handla på. Market Energia köper el från den nordiska elbörsen Nordpool och enligt Gustafsson tvingas förhandsdebiteringen fram av att Market Energia är ett oberoende bolag, utan någon stor elproducent i ryggen. Därför finns inget spelrum med företagets betalningar och garantier till Nordpool och därför måste kunderna punga ut med pengarna i förväg.

– För vi är ingen bank, säger han.

Gustafsson säger att han lika gärna kan sätta lapp på luckan om han inte får sköta affärerna enligt förhandsdebiteringsprincipen. Själv har han bakgrund i företaget Suomen energiayhtiö, ett elbolag som debatterades friskt för några år sedan. Problemet var då elbolagets sätt att erbjuda kunder nya elavtal för att sedan säga upp gällande avtal utan att kunden uppfattade vad som skedde.

Energimarknadsverket prickade också bolaget för att ha brutit mot elmarknadslagen genom att dröja med uppgifter mellan kunder och andra elbolag.

Problemet med Market Energias kundtjänst ska vara ur världen i början av maj, säger Gustafsson.

– Från nästa onsdag köper vi sju tjänster från ett utomstående callcenter, men jag kallar det här ett lyxproblem. Det beror på att vi vuxit så snabbt, vi har fått 25 000 nya kunder på ett år och om allt skulle vara fel skulle kunderna försvinna.

Market Energia finansieras delvis av ett norskt investeringsbolag.

 Varför måste kunderna betala förskott, kan inte bolaget lägga ut pengarna?

– Det är inte modellen, säger Gustafsson och påpekar att förhandsfaktureringen är ett avtalsvillkor och att de kunder som fått räkningar faktiskt ingått avtal.

– Alla avtal som görs med oss per telefon spelas in, kunderna har sagt ja på band och inspelningarna finns kvar.

Konsumentverket påpekar att el egentligen är en för komplicerad produkt att sälja per telefon, men Market Energia har ingen servicedisk för den som vill träffa en försäljare personligen, däremot ett kontor på Kaserngatan 27 i Helsingfors.

– Det är bara att komma och knacka på dörren, säger vd:n, som lovar stå till tjänst som elförsäljare.

Annika Rentola

annika.rentola@hbl.fi

Många avtal
• De etablerade elbolagen har tre grundtyper av elavtal. Alla faktureras i efterskott.

• I ett tills vidare gällande avtal kan priset ändras då det finns fog för det. Då ska elbolaget meddela om prishöjning en månad på förhand.

• I ett tidsbundet avtal får kunden sin el till ett bestämt pris under den överenskomna tidsperioden.

• Det finns också avtal som följer elpriset på elbörsen Nord Pool. Då varierar kundens pris i enlighet med marknadspriserna.

• Tvingas kunden betala sin el långt på förhand blir det svårare att säga upp avtalet. Man ska ändå få den el man betalat för.

• Telefonförsäljning av el är alltid besvärligt. Det är viktigt att förstå vad man köper och på vilka villkor.