Ratata vill vara alternativ till Peppar

Karin Lindroos på ratata.fi är mycket nöjd med portalens framgång men vill ändå tona ner konkurrensaspekten mellan de olika aktörerna. Hon säger att man med ratata.fi helt enkelt vill erbjuda ett fräschare och mångsidigare alternativ.

Och att man lyckats erbjuda bloggarna något de vill ha verkar vara uppenbart redan innan det gått en vecka efter lanseringen. Ratata.fi öppnade klockan 17.00 på måndagen och redan dagen därpå kunde man berätta att närmare 200 bloggar hade startats på portalen. En del är helt nya men många har hoppat över från andra bloggtjänster, bland annat från peppar.fi.

– Till exempel Jonas Sundström och Johanna-Maria Fagerström som skrivit de populära bloggarna Mysfabon och Smulansliv på peppar är nu på ratata, säger Lindroos.

Förra veckan rapporterade Yle att även den populäraste bloggaren på peppar, Linn Jung med bloggen Mama's got the magic, planerade att lämna portalen. Men Lindroos säger att Ljung, som är hennes barndomskompis, blivit erbjuden arbete på Peppar och därför valde att stanna kvar.

Bakom Ratata, som är en icke-kommersiell bloggtjänst byggd på frivillig basis, står förutom Karin Lindroos även Maria Ahonen. Bägge var aktiva inom Peppars föregångare Papper och Lindroos var anställd i tre år innan hon sade upp sig i våras.

– Jag kände att jag ville pröva på något nytt och Peppar var inte ett koncept jag ville jobba med. Redan på våren funderade jag med Maria Ahonen på att starta en egen bloggtjänst. Hon jobbar på reklambyrån People´s och de var villiga att delta i och finansiera projektet.

Både byråns projektledare Lotten Lindborg och art director Klaus Suhonen, som också de är ivriga bloggare, har tagit del i skapandet av ratata.fi. Portalen är alltså uppbyggd av yrkesgrafiker vilket säkert bidragit till att göra den attraktiv.

– Vi vill att användarna själva ska ha möjlighet att bestämma hur deras bloggar ser ut. Vi lyssnar även aktivt på bloggarna för att kunna utveckla tekniken.

En annan viktig aspekt som bidragit till att locka så många bloggare till ratata.fi är sättet på vilket portalen är uppbyggd.

– Den har en gemensam ingångssida där besökarna kan följa med vad som pågår. Användarna får veta vad nytt som hänt på sidan och de ser de senaste inläggen. Det skapar en känsla av gemenskap som saknas på en del andra bloggtjänster.

Av alla besökare på peppar.fi består största delen av bloggskribenter och läsare. Jan-Erik Andelin, styrelseordförande på bolaget Peppar & Papper säger att av webbplatsens 33 000 unika besökare per vecka kommer över 70 procent in via de ungefär tusen bloggarna. De är alltså väldigt viktiga för bolaget..

Trots att bloggare har hoppat över till ratata.fi vill han ändå inte se den som en konkurrent utan hoppas på att portalerna ger varandra draghjälp.

– Bloggare länkar ivrigt till andra bloggar även på andra portaler. Trafiken hålls alltså uppe på alla håll.

Från att till en början ha varit ett slags dagbok på nätet för skribentens närmaste krets har bloggandet utvecklats till ett kommunikationsmedel för att nå en större läsarskara.

Karin Lindroos säger att även finländska bloggare följer den här trenden.

– Bloggare har blivit skickliga på att hitta egna nischer. Det finns till exempel matbloggar, seriebloggar och prylbloggar. Jag är glad över att vi har ganska många sådana på ratata.fi.

Men hur ser hon på framtiden? Hur ser ratata.fi ut om ett år?

– Om vi då har tusen bloggare så är det otroligt många. Jag hoppas också på att vi kan lägga till fler funktioner så att användarna kan påverka utseendet på sina bloggar ännu mera.

Oskar Skogberg

oskar.skogberg@hbl.fi