Flyg kopplade till vapenhandel landar i Vanda

Det gäller flygbolaget Jet Line International registrerat i Moldaviensom enligt Finavias statistik har landat eller lyft 50 gånger från finländska flygfält - två gånger i år.

Det här trots att Moldavien enligt ett pressmeddelande från EU har dragit in bolagets licens på grund av bristande uppgifter om säkerhetsföreskrifterna. Enligt Luftfartsstyrelsen ägde bägge flygningarna rum före EU:s pressmeddelande, daterat den 4 juli i år.

Det som gör Jet Line International speciellt intressant är kopplingen till en av Interpol efterlyst misstänkt vapenhandlare, Viktor Bout. Ett annat flygbolag Aerocom, också det registrerat i Moldavien, flög 18 gånger till eller från Finland 2003. Sedan var det stopp på grund av bolagets omedelbara koppling till vapenhandeln.

Men flygflottan och administrationen flyttade över till Jet Line.

Bout skall ha försett de stridande parterna i länder som bland annat Afghanistan, Kongo och Angola med vapen - men också flugit FN:s fredsbevarare till Somalia, amerikanska soldater till Irak och humanitär hjälp till de av tsunamin 2004 drabbade länderna.

Det här har skett med före detta militära transportflygplan som Bout kom över billigt då Sovjetunionen föll samman.

Det AN-12 plan som användes vid inspelningen av Lord of War 2005 med Nicholas Cage i huvudrollen var enligt regissören Andrew Niccol Bouts plan som hade använts för vapentransport till det krigshärjade Kongo bara en vecka före filminspelningen.

Kännspaka lådor

Detta invecklade nätverk där Viktor Bout är huvudpersonen, har två amerikanska journalister, Douglas Farah och Stephen Braun utförligt dokumenterat i boken Merchant of Death.

Bokens pärm pryds av kännspaka grönbruna lådor med bland annat texten Armed Forces målat i vitt på lådan.

– Det där ser ju bekant ut, utbrister tullchef Mika Pitkäniemi spontant då han får se bokpärmen.

Men Viktor Bout har varken han eller kollegan Pekka Äijälä, förman för tullinspektionen vid flygtullen, hört talas om förr.

På en specifik fråga om lasten i de med Bout förknippade bolagen har undersökts eller om den stridshelikopterförsändelse som påträffades vid årsskiftet befann sig ombord på ett av dessa bolags plan vill ingendera svara utan hänvisar till att uppgifterna om kunderna inte är offentliga.

Så mycket avslöjar de dock att det allt oftare händer att flygfrakt fastnar i tullens nät på Helsingfors-Vanda flygfraktsterminal.

– Man kan tala om en fördubbling av antalet fall på årsbasis under de senaste två åren, säger Mika Pitkäniemi.

Ett av de tyngsta kapen som tullen har gjort är när man hittade delar av en stridshelikopter på väg från Afghanistan till Ryssland. Det skedde för för tio månader sedan.

Ökningen i passagerartrafiken från Finland till Asien har medfört nya utmaningar också då det gäller flygfrakttrafiken.

– Förr fanns det till exempel inte flyg till och från Kina eller Indien, säger Pitkäniemi.

När det gäller tillstånd för att flyga på Finland är det Luftfartsstyrelsen som bär ansvaret för vem som får tillstånd och vem som inte får det. Fokus ligger då på att planen uppfyller säkerhetsföreskrifterna. Om ett bolag är kopplat till en av Interpol efterlyst person är av underordnad betydelse, utom om personen befinner sig ombord på planet.

Tillstånd behövs inte heller alltid om det handlar om en teknisk landning: bränslepåfyllning eller dylikt.

EU ger också gett ut en så kallad svart lista över förbjudna bolag. Enstaka fall av svartlistade flygbolag inom EU:s område har dock rapporterats.

Kan vara ammunition

Dokument som följer med en godsförsändelse kan var synnerligen summariska. Reservdelar - spare parts - kan vara allt från muttrar till ammunition och en stridshelikopter i delar.

– Det är inte olagligt att använda reservdelar som benämning. Men vi kräver nog en noggrannare beskrivning redan nu för att veta vilket förtullningsvärde försändelsen har och vad den innehåller, säger Pitkäniemi.

Inom ett par år kommer den av bland annat vapenhandlare omtyckta etiketten inte att godtas någonstans inom EU:s område, enligt honom.

Också andra förändringar träder då i kraft.

Varuförsändelser inom EU:s eget område rör sig redan nu lika fritt som människorna.

– De räknas som intern frakt och det måste finnas särskilt vägande skäl för att en sådan försändelse skall kollas. När det gäller försändelser som kommer in på EU:s område eller går ut härifrån är det annorlunda. Förtullningen sker både stickprovsvis och på basis av vår riskanalys.

Viktor Bout uppges ha kontor i EU-länderna Belgien och Bulgarien.

När det gäller tullens riskanalys är den än så länge nationell. Men 2009 är det meningen att EU skall få ett integrerat riskanalyssystem.

YRSA GRÜNE, TEXT

09-1253 224, yrsa.grune@hbl.fi

TOR WENNSTRÖM, FOTO

tor.wennstrom@hbl.fi

BJÖRN HESELIUS, GRAFIK

bjorn.heselius@hbl.fi