Han byggde en moped för att plocka flyghavre

NÄRPES En märklig maskin har på sistone dragit fram längs åkrarna i Övermark i Närpes. I den sitter Jan-Anders och hans far Göran Lindfors. Fordonet når knappt över havre- och kornodlingarna och för den oinvigde ser det ut som om de spionerar på grannen när de smyger fram.

Men det handlar inte om ett spionagefordon - utan om en konstruktion som förenklar arbetet med att rensa spannmålsodlingarna på flyghavre. Uppfinnaren och tillverkaren Jan Anders kallar sin konstruktion för en flyghavremoped.

- Nu behöver vi inte längre gå de långa sträckorna utan tar oss fram med flyghavremopeden, säger han.

Mopeden har dock inte automatiserat plockningen av flyghavre. Ogräset kan enbart plockas för hand och för de spannmålsodlare som har stora hektar innebär det mycket extra arbete. Inte minst för Jan-Anders och Göran, som är svinfarmare och odlar havre och korn på närmare 70 hektar.

- Varje år gruvar man sig för det tunga arbetet som väntar varje sommar. Det är inte alls roligt att släpa omkring på de tunga säckarna. Därför byggde jag mopeden i vintras och nu är arbetet inte lika tungt längre, säger Jan-Anders.

- De som orkar gå behöver ingen maskin, men för dem som börjar bli till åren som jag är det tungt, fortsätter hans far Göran.

Bäst i sitt slag

Jan-Anders fick idén från en svensk lantbrukstidning som hade publicerat en artikel om en liknande, men enklare variant. Flyghavremopeden finns också att köpa på marknaden men enligt honom uppfyller den inte kraven.

- Det viktigaste är att man har sikten i grödhöjden eftersom flyghavre växer högre än växterna som odlas. Det gör man inte med de mopeder som man kan köpa. På min moped kan man däremot justera höjden där man sitter.

En annan positiv aspekt är att det finns plats för två personer. Det gör att arbetet med att hitta flyghavre blir mera noggrant. Utöver det kan mopeden fällas ihop och kunde i teorin få plats i en skåpbil. Mopeden är också midjestyrd, vilket gör att den inte kör ner grödorna.

- Samtidigt är hjulbredden densamma som sprutspåren så att man ska minimera nerkörningen av grödorna. Man behöver inte heller hålla i säckarna eftersom det finns behållare för dem på mopeden.

Gräsklipparmotor

Jan-Anders tog maskinen från en traktorgräsklippare och köpte järn för konstruktionen som han själv svetsade ihop. Styrning, som fungerar med hydraulik, var den dyraste investeringen.

- Sammanlagt handlar det om material för cirka 2000 euro plus månader av arbete som jag har gjort på ledig tid.

Jan-Anders betonar att den nuvarande mopeden är en prototyp, som har brister. Därför har han redan planer på att konstruera en variant som är ännu bättre.

- Om jag har tid att bygga en ny ska den vara fyrhjulsstyrd och ha en bättre maskin. Gräsklipparmaskinen har för mycket ljud.

Är den nuvarande till salu?

- Kanske. Då skulle priset ligga kring en 2 000 euro plus moms.

CHRISTOFFER THOMASFOLK, TEXT

christoffer.thomasfolk@hbl.fi

JOHANNES TERVO,FOTO