Juhani Tiihonen är pensionär och tar bussen från Vanda till Helsingfors ett par gånger i veckan. – Jag har bil men den använder jag inte om jag inte måste, säger han. Foto: Niklas Tallqvist

Kollektivtrafiken är en del av den urbana livsstilen

Trenden har vänt. För första gången på 50 år växer kollektivtrafiken snabbare än privatbilismen i Helsingforsregionen. – Kollektivtrafiken har blivit ett starkt varumärke, den upplevs som en del av den rena, urbana miljön, säger Suvi Rihtniemi, vd för HRT.

När Helsingforsregionens Trafik, HRT, i går presenterade resultatet av sin senaste kollektivtrafikundersökning var det idel glada miner och positiva siffror som visades upp. Allt fler lämnar bilen hemma och åker kollektivt till jobbet. Andelen kollektiva resor som görs både till jobbet och under fritiden ökar inom alla kategorier: män, kvinnor och ungdomar. Det är bara en åldersgrupp som oftare än förr tar bilen, folk över 65 år.

– Den bilburna generationen har åldrats. De stora årskullarna som skaffade bil på 1960-talet åker fortfarande helst bil, säger Marko Vihervuori, chef för undersökningsenheten vid HRT.

Under 2012 gjordes 43 procent av alla resor med kollektivtrafik och det här en ökning med en procentenhet jämfört med situationen 2008.

– Det är en stor ökning, inom den procentenheten ryms det fruktansvärt många enskilda resor, förklarar Suvi Rihtniemi, vd för HRT.

Ökningen är resultatet av ett långsiktigt utvecklingsarbete. Det finns flera linjer och det avgår flera turer. Resekortet har gjort betalningen smidig. Samtidigt har antalet gratis parkeringsplatser minskat radikalt i centrala Helsingfors.

– I samarbete med stat och kommuner kommer vi att bygga flera pendelparkeringar under kommande år. Kollektivtrafiken kan inte nå varje vrå i våra fjorton medlemskommuner, så en del invånare måste åka bil den första sträckan. Men målet är att också de ska byta till kollektivtrafiken så nära sitt hem som möjligt, säger Rihtniemi.

Trenden har vänt

Resandet inom huvudstadsregionen har undersökts i 50 år och trenden har hela tiden varit densamma – trots att andelen kollektivresor ökat i takt med att folkmängden ökat, så har andelen minskat procentuellt. Från 1960-talet och framåt har privatbilismen ökat starkast.

– Vi trodde att den trenden skulle fortsätta, men nu har det plötsligt skett ett trendbrott, kollektivtrafikens andel har i stället ökat, säger Vihervuori.

Trots nya cykelvägar och ett allt tätare nätverk har antalet resor gjorda med cykel inte ökat under de senaste fyra åren, åtminstone inte så mycket att det skulle synas i HRT:s statistik. 8 procent av regionens resor görs med cykel. När det gäller arbetsresor åker allt fler Esbobor i dag kollektivt, medan Helsingforsbor och Vandabor oftare åker kollektivt på fritiden.

– En positiv trend är att unga människor, i åldersgruppen 18–29, ökat sin andel kollektiva resor väldigt mycket, säger Vihervuori.

– Kollektivtrafiken upplevs som ett lätt, fungerande och rent alternativ, den är en väsentlig del av den urbana livsstilen. Allt fler unga människor låter bli att skaffa körkort, eftersom kollektivtrafiken i regionen uppfyller deras krav, säger Rihtniemi.